MAINOS: GidiUp
Vanha nyrkkisääntö on ollut, että kaikkien hakukoneiden toimintaperiaate on aika samanlainen. Harvoin tarvitsee suunnitella toimenpiteitä kokonaan erikseen jotakin tiettyä konetta varten. Sääntö pätee myös tekoälyhakuihin.
Vaikka esimerkiksi Google on arvostanut erityisesti linkittävien sivustojen laatua ja Bing puolestaan sosiaalisen median signaaleja, niin tutuilla ohjeilla pärjää pitkälle.
Perinteiset hakukoneoptimoinnin toimet eivät mene hukkaan, vaikka ChatGPT, älykkäät yhteenvedot ja muut tekoälyratkaisut ovat nousemassa vanhanaikaisen Google-haun rinnalle. Tärkeimmät optimointikeinot ovat samat kuin ennenkin. Niiden tärkeys vain korostuu, kun tekoäly poimii parhaat vastaukset suuresta tietomäärästä.
On hyvä muistaa, että tiedonhakutarpeita on monenlaisia. Tekoälyllä haetaan vastauksia tietopuolisiin kysymyksiin. Jos sen sijaan tietää jo haluavansa Rolexin, kauppa löytyy helposti Googlellakin. Verkkokaupan liiketoiminnassa perinteinen haku on siksi vielä vahvoilla.
Toistaiseksi ollaan harvoin siinä tilanteessa, että tekoälyavustajan suosituksen perusteella valitaan saman tien tuote ja sen myyjä ilman omaa perehtymistä. Mutta tuotevertailussa tekoälyhaku nopeuttaa työtä, koska vaihtoehtona olisi usean eri blogitekstin lukeminen. On hyvä idea varmistaa tekoälyn väitteet lähteistä, mutta yhteenvedot auttavat esikarsinnassa sen verran, ettei tarvitse kahlata yhtä suurta tietomäärää läpi.
ChatGPT-haun mullistavasta vaikutuksesta verkkopalveluiden optimointiin keskustellaan joskus teknohuuman värittämänä ja joskus pelottelusävyssä. Rivien välistä huomaa kuitenkin, ettei kannata antautua pakokauhun valtaan. Tekoälyä varten suositellaan samoja verkkosivustojen optimointitoimenpiteitä, jotka ovat ennestään tuttuja:
Nämä kaikki ovat olleet hyödyllisiä neuvoja aikaisemminkin, ja jatkossa niiden merkitys vain korostuu.
Ainoa muutos on, että avainsanoilla maustettua täytesisältöä ei kannata tuottaa näön vuoksi. ChatGPT:n kaltaiset kielimallit ovat hyviä tiivistämään ja karsimaan sisällön ytimen. Avainsanahötön sijaan kannattaa tuottaa sisältöä, joka käsittelee aihetta perinpohjaisesti ja asiantuntevasti. Näin sekä lukija että tekoäly löytävät sisällöstä todellista asiaa.
Asiantuntijuutta voi tuoda esiin lisäämällä blogiartikkeleihin henkilötietoja:
Nämä eivät ole uusia niksejä, mutta entistä tärkeämpiä. Lisäksi inhimillinen ja omakohtainen näkökulma tekee sisällöstä aidompaa.
Kielimalleilla kuten ChatGPT tuotetaan moniin verkkopalveluihin turhaa täytesisältöä hakukoneita varten. Tämä voi tehotakin lyhyellä aikavälillä, mutta menetelmä on kyseenalainen ja ristiriidassa hyvien hakukoneoptimoinnin keinojen kanssa. Tutkitusti parhaiten toimii ihmisen tuottama aito sisältö, jonka tekemistä on tehostettu tekoälyn avulla.
Tekoälypohjaisilla kielimalleilla tuotettu sisältö ja tekoälyn avulla haettu tieto vaikuttavat muuhunkin kuin pelkkään hakukoneoptimointiin.
Nosteella uutta kohti,