MarkkinointiUutiset nostaa juttusarjassaan esiin MarkkinointiUutisia julkaisevan MarkkinointiKollektiivin Facebook-ryhmän mielenkiintoisimpia keskusteluita, joissa markkinontialan ammattilaiset ottavat kantaa alan polttaviin puheenaiheisiin. Tällä viikolla keskustelua herätti suomalaisen sensaatioyrityksen Ouran mainos.
Älysormusvalmistaja Oura on Suomen lupaavimpia yhtiöitä, mutta yhtiön markkinoinnissa riittää vielä kehitettävää. Tähän mennessä Oura on tehnyt vakuuttavaa jälkeä vaikuttajamarkkinoinnillaan, mutta markkinointiviestinnän kokonaisuuden suhteen on tekemistä.
MarkkinointiKollektiivissa nostettiin tällä viikolla esiin eräs Ouran mainos, joka tuo esiin yhden kehityskohdan. MK:n jäsen julkaisi ryhmään kuvan mainoksesta ja kysyi: “Kerro mitä Ouran mainoksessa lukisi, jos se olisi Applen tekemä?”. Keskustelun aloittaja lisäsi, että hänen mielestään mainoksessa on “ärsyttävää vaatimattomuutta”.
Mainostekstissä sanottiin seuraavaa: "Kolmannen sukupolven Oura-sormus on yksi maailman tarkimmista terveysteknologioista. Sormi on erittäin luotettava lähde sykkeen mittaamiseen, ja siksi Oura sopii unen, aktiivisuuden, palautumisen, sykkeen ja kehon lämpötilan mittaamiseen täydellisesti.”
Mainosslogan kuului puolestaan: "Kuka sanoo, ettei teknologia voisi olla myös tyylikästä?"
Tekstissä on kenties sitä kuuluisaa “suomalaista vaatimattomuutta”, jollaista ei koskaan näe Applen kaltaisten globaalien jättien mainonnassa. Näin ajattelee myös moni MK:n keskustelija.
– Ei voi eikä pidä luvata liikoja, mut onhan tämä copy kaikkinensa aivan umpisurkea, vastasi eräs keskustelija
– Kamala ja kömpelö mainosteksti. Miksi? Noloa suomalaiselle firmalle. Tai ainakin ylimielistä, sanoi toinen.
– Tunnistaa suomalaiseksi, kun mennään teknologia edellä. Applen tuorein versio älykellosta paketoitiin mainokseen lauseella "The future of health is on your wrist", muistutti kolmas.
Eräs keskustelija tuumasi, että jos Oura-sormus olisi Applen tekemä, olisi mainosteksti tällainen:
– Kaikki tieto. Sormessasi.
Alan ammattilaisilta löytyi myös useita ehdotuksia uudeksi, vähemmän vaatimattomammaksi tekstiksi.
– Visuun pelkkä: “Tahdon”. Postauscopy jotain tähän tyyliin: “Solmi elämäsi liitto. Kolmannen sukupolven Oura-sormus kerää kellon ympäri terveydestäsi tietoa, jota sovellus analysoi. Ouran sensorit mittaavat sykettä, kehon lämpötilaa, aktiivisuutta ja unta. Opit tuntemaan itsesi syvemmin ja saat tietää, mikä on liikunnan, levon ja palautumisen optimaalinen suhde juuri sinulle”, sanoitti eräs keskustelija.
– Olisiko tällainen: “Ammattitason sensorit ovat saaneet kaikkien aikojen isoimman päivityksen. Täysin uusi sensoriteknologia tallentaa entistä enemmän terveystietoja. Superälykäs ohjelmisto tuo uusia tietoja unesta, aktiivisuudesta ja palautumisesta. Kaiken takana on uskomattoman tarkka Oura. Se muuttaa elämäntyylisi täysin”, kuului toinen ehdotus.
Ouran mainokselle löytyi myös ymmärrystä – joskin vain vähän.
– Tervetuloa säänneltyjen tuotteiden/palvelujen maailmaan, jossa raflaavan copy kirjoittaminen on hyvinkin haastavaa. Minusta kontekstiin nähden tuo copy on ihan pätevä, tuumasi eräs jäsen.
Keskustelussa nostettiin esiin myös muita Ouran markkinoinnin kehityskohtia. Muun muassa Ouran tapa vastata asiakkailleen Facebookissa valmiiksi tehdyillä viesteillä “kopioi ja liitä” tekniikalla ihmetytti erästä keskustelijaa. Ouran Facebook-sivujen kommentteja tutkimalla asia ihmetyttää myös monia yrityksen asiakkaita.
Samalla keskustelussa huomautettiin, että ehkä Ouran kannattaakin olla vaatimaton, sillä yritys sai Eettisen kaupan puolesta ry:n tekemässä vastuullisuusselvityksessä huonoimman mahdollisen pistesaldon.
– Jotenkin hämmentävä kokonaisuus, ja pakko myöntää, että vaikka olen pitkään Ourasta haaveillut, niin pääsin tästä päähänpinttymästä viimein eroon. Ei liity suoraan tähän mainoksen, mutta ehkä vaatimattomuus on paikallaankin tässä vaiheessa, kun sormus tehdään ties missä hikipajassa, eikä edes omaa sähköpostijärjestelmää saada toimimaan tech-yrityksessä, eräs ryhmän jäsen kiteytti.
Ehkä Ouran markkinointiviestinnän kokonaisuus kehittyy jatkossa, sillä yritys on juuri palkannut itselleen historiansa ensimmäisen markkinointijohtajan.