MarkkinointiUutiset nostaa juttusarjassaan esiin MarkkinointiUutisia julkaisevan MarkkinointiKollektiivin Facebook-ryhmän mielenkiintoisimpia keskusteluita. Tällä viikolla huomiota herätti muun muassa erään ranskalaiskaupan markkinointitempaus.
MarkkinointiKollektiivin jäsen Tero Ylitalo nosti keskustelussa esiin Adweek-sivuston artikkelin, jossa käsitellään ranskalaisen juoksujalkinekaupan Distancen markkinointikampanjaa, joka saattaa olla yksi koko vuoden nerokkaimmista kampanjoista maailmassa.
Distance ja markkinointitoimisto BETC Paris suunnittelivat kampanjan Pariisissa suurta huomiota keränneen aiheen ympärille. Aihe oli nopeusrajoitukset, sillä Pariisin keskustan nopeusrajoitukset laskettiin 30:een muun muassa ilmastosyistä. Lienee sanomattakin selvää, että muutos on aiheuttanut närää.
Distancelle tämä tarjosi kuitenkin ison mahdollisuuden, jonka kauppa käytti hyväkseen. Yritys keräsi kasaan nopeita juoksijoita aina ammattilaistasolta lähtien ja käski heidän juosta liikennekameroiden ohi yli 30 kilometrin tuntivauhtia. Tarkoituksena oli saada kamera välähtämään ja juoksijoille sakot.
Monet juoksijat painelivat “ylinopeutta” kameran ohi ja ikuistivat itsensä liikennekameraan. Lopuksi “sakkokuvia” hyödynnettiin markkinoinnissa muun muassa sosiaalisessa mediassa.
– Aina upeaa, kun idea kumpuaa ajankohtaisesta aiheesta. Tässä tapauksessa vielä itse toteutustapa on huikea, keskustelun avaaja Tero Ylitalo kehui.
– Aivan loistava! Komppasi Mari Laurila.
– Suoraan vuoden #1 ideaksi. Huikea! Tuumasi Tero Pajunen.
– Nyt on kyl hieno. Loistava idea ja loistava toteutus! Lisäsi Merja Pyhälä.
Tästä näet kampanjavideon: