Perinteinen kaupunkilehti ei herätä lukijoissa suuria tunteita suuntaan tai toiseen. Usein kaupunkilehdistä voidaan puhua hieman harmaina ja tylsinä medioina, jotka eivät ole lähteneet mukaan digitaaliseen vallankumoukseen. Se on tehnyt hallaa monien lehtien brändeille ja etenkin karkottanut nuoret lukijat.
Siksi Oulussa on luotu täysin uudenlainen verkkolehti, joka on kaikkea muuta kuin perinteinen kaupunkimedia. Viime viikolla lanseerattu Urbo on raikas, visuaalisesti näyttävä ja digitaalinen media, jonka kohderyhmänä ovat nuoret – niin teinit kuin nuoret aikuisetkin. Siksi myös lehden sisältö on täysin poikkeava muihin kaupunkimedioihin nähden. Esimerkiksi viime maanantaina julkaistussa pääjutussa käsiteltiin opioidikoukkuun jäänyttä henkilöä. Ei kovin kaupunkilehtimäinen juttu, eihän?
– Urbo on urbaani kaupunkimedia, jossa on katu-uskottavaa journalistista sisältöä, kiteyttää mediaa kustantavan markkinointitoimisto Luova Työmaan toimitusjohtaja Juha Mikkilä (kuvassa).
Mikkilän mukaan Urbon kaltaiselle medialle on tilausta.
– Tarvitaan joku taho, joka kertoo ilman täti- tai setämoodia paikallisista bändeistä tai vaikkapa siitä, mitä Jodelissa tapahtuu, ketkä siellä vaikuttavat eniten. Näistä asioista pitää puhua jonkun, joka on sisällä asioissa ja joka tekee jutut kohderyhmänsä ehdoilla. Nykyään ei tule vastaan kovin katu-uskottavaa matskua.
– Meillä ei ole mitään rajoitteita. Haluamme tehdä kiinnostavaa sisältöä kotikaupungistamme katu-uskottavasti.
Tarvitaan joku taho, joka kertoo ilman täti- tai setämoodia paikallisista bändeistä tai vaikkapa siitä, mitä Jodelissa tapahtuu, ketkä siellä vaikuttavat eniten.
Mikkilä kuitenkin tietää, että haaste on suuri. Tutkimukset osoittavat, että nuorten lukuinnostus ei ole järin suurta, ja juuri siksi monien lehtien tulevaisuus näyttää hankalalta.
– Kaikki mediat kipuilevat tämän asian kanssa. Näemme kuitenkin tässä mediassa potentiaalia, sillä meillä on talon sisällä vahvaa osaamista niin sisällön kuin digitaalisuuden suhteen.
Luova Työmaan strategiana on se, että mediassa on vahva journalistinen taso. Kyseessä ei ole toimiston oma ”puffauskanava”.
– Olemme hankkineet toimittajia ulkopuolelta. Meillä on parhaat voimat käytössä, joten sisältö on laadukasta.
Median takana oleva Luova Työmaa hyötyy sivustosta usealla eri tavalla. Sivusto muun muassa antaa toimistolle tärkeää tietoa.
– Tämä voi olla alusta, joka syventää meidän toimiston ymmärrystä siitä, mitä kaikkea digimedia mahdollistaa. Siksi olemme raahanneet sivustolle asioita, jotka liittyvät reaaliaikaisiin datoihin, kuten esimerkiksi säähän tai siihen, onko pyörätiet aurattu.
Mediaa ei ole kuitenkaan tarkoitus pyörittää vain toimiston ymmärryksen syventäjänä. Bisnespuolen on toimittava.
– Näemme tässä bisnespotentiaalia, ja median pitäisi pyöriä omillaan. Nyt tutkitaan ja mitataan dataa sekä kehitetään projektia. Olemme vasta alkutekijöissä, Mikkilä muistuttaa.