Markkinointi ja sen tekeminen on täynnä erilaisia sääntöjä, ohjeistoja ja lainalaisuuksia. Niillä pidetään huoli siitä, että brändiä rakennetaan valitun linjan mukaisesti – johdonmukaisesti ja pitkällä aikavälillä.
Kaikki edellä mainittu on kiistattoman tärkeää, mutta sääntöviidakkoon voi helposti myös eksyä. Toiset riutuneina ja luovuuden nälkään hyytyneinä, toiset kieltoihin kietoutuneina. Joskus ohjeistot ottavat meistä vallan, vaikka ne on tehty palvelemaan brändejä ja niiden parissa työskenteleviä.
Pitkään erilaisten brändien kanssa työskennelleenä erilaiset brändiohjeistot ja etenkin niiden tulkinta tuntuvat minusta välillä olevan yksi suurimmista esteistä paremmalle markkinoinnille. Parhaimmillaan säännöt toki antavat turvaa, mutta siinä piilee myös niiden vaarallisuus. Sillä usein markkinoinnin ensimmäinen tavoite näyttää olevan se, ettei nyt vaan mokattaisi. Ja jos mokataan, niin eihän syyttävä sormi missään nimessä osoittaisi minua kohti. On paljon mukavampi löytää syyllinen vuosia sitten päivitetystä PDF-tiedostosta kuin peilistä.
Yksikään ohjeisto voi antaa valmiita avaimia markkinoinnilla ratkaistaviin yritysten ja yhteisöjen haasteisiin.
Edellä kuvatun ajatusmallin suurin ongelma on se, ettei yksikään ohjeisto voi antaa valmiita avaimia markkinoinnilla ratkaistaviin yritysten ja yhteisöjen haasteisiin. Ja juuri sen liiallinen ohjeistojen palvonta sivuuttaa.
Olemme siis tilanteessa, jossa turvaa hakevat mainonnan ammattilaiset etsivät brändiohjeistoista vastauksia asioihin, joihin niiden ei todellisuudessa edes kuuluisi vastata. Kuvatulla prosessilla onnistutaan kerta toisensa jälkeen tuottamaan hajutonta ja mautonta markkinointia, jossa tulokset jäävät vaisuiksi. Siksi onkin aika muuttaa asennettamme säännöstöjä kohtaan ja aloittaa siivoustalkoot brändiohjeistojen pölyisillä sivuilla.
Ohjeistojen tärkein tehtävä on auttaa ihmisiä sisäistämään brändin syvin olemus ja oppimaan tuntemaan se, minkä kanssa he ovat tekemisissä. Siksi suosittelen poistamaan kaiken turhan ja nopeasti vanhenevan, jotta oppiminen on jatkossa tehokkaampaa, ja brändien ymmärryksessä eri tekijät pääsevät nopeammin pintaa syvemmälle. Näin toimiessa brändiohjeistus muuttuu huipputasoisen markkinoinnin pohjaksi. Alustaksi, josta ponnistaa, eikä brändinrakennusta rajoittavaksi katoksi, johon lyödä päänsä.
On aika hypätä kuskin paikalle ja elää ajassa.
Sillä koska markkinoinnilla on tarve yllättää yleisönsä ja ansaita heidän huomionsa, on luonnollista, ettei kukaan ole voinut nähdä kristallipallosta kysymyksiä, joita ohjeistojen pohjalta jotkut yrittävät ratkaista. Siksi sanonkin, että kannattaa pohtia asiaa terveen järjen kera. Jos brändillä on mahdollisuus saada kuulijat korvat höröllä vastaanottamaan viestejään, ei sitä kannata kahlita turhin säännöin ja ohjein. On aika hypätä kuskin paikalle ja elää ajassa.
Mallia voi alkuun ottaa maailman suurimmilta brändeiltä. Jotkut niistä ovat oivaltaneet, että vähentämällä turhaa ohjeistusta tulevat tärkeimmät asiat suuremmalla todennäköisyydellä huomioiduksi. Vähemmän turhuuksia auttaa keskittymään olennaiseen. Ja niistä olennaisuuksista brändit tullaan muistamaan.
Vaikka esteet onkin tehty ylitettäviksi, ei niitä kannata itselleen turhaan kasata. Väylää paremmalle markkinoinnille voi avata myös proaktiivisesti. Brändi on tehokkaimmillaan kirkkaana, joten ei muuta kuin tsemppiä siivoushommiin!
Saamme työmme usein kuulostamaan vaikeammalta kuin mitä se todellisuudessa on. Kalle Wallin sukeltaa savuverhon taa ja kirjoittaa siitä, miten pystymme markkinoinnissa parempaan yksinkertaisin keinoin. Jaossa on kokemuksia historiasta ja näkemyksiä tulevasta sekä oppeja niin meiltä kuin maailmalta.