Aalto-yliopiston markkinoinnin professori Pekka Mattila (1978–2024) on kuollut.
– Mattila antoi panoksensa Aalto-yliopiston menestykseen monessa eri roolissa, Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun dekaani Timo Korkeamäki sanoo Aalto-yliopiston tiedotteessa.
Tutkimustyön ohella Mattila oli arvostettu johdon valmentaja, joka rakensi Aalto-yliopiston menestystä monissa rooleissa.
– Pekka oli aktiivinen ja näkyvä yhteiskunnallinen keskustelija, joka osasi tehdä tutkimuksesta ymmärrettävää. Hän toimi markkinoinnin professorin työn ohella erittäin pidettynä kouluttajana ja yritysjohdon valmentajana. Valmennus- ja koulutuspalveluja tarjoavan AaltoEE:n toimitusjohtajana hän vaikutti laajaan verkostoon ihmisiä, Korkeamäki jatkaa.
Mattila väitteli valtiotieteiden tohtoriksi Helsingin yliopistosta ja suoritti Executive MBA -tutkinnon London Business Schoolissa. Mattila julkaisi useita teoksia johtamisesta sekä strategisesta markkinoinnista ja myynnistä.
Mattila toimi hallituksen puheenjohtajana tai hallituksen jäsenenä useissa yrityksissä ja organisaatioissa, kuten Suomen Kansallisgalleriassa.
Mattila konsultoi ja valmensi urallaan yli 410 pohjoismaista ja kansainvälistä yritystä sekä merkittäviä julkisen sektorin organisaatioita.