Unsplash/Luke Prins
Brändit

Pikaruokaketju Burger King uudisti visuaalisen brändinsä turvallisin keinoin

20.1.2021 13:00
Toni Rajamäki
Pikaruokaketju Burger King lähti uuteen vuoteen kirjaimellisesti uudella ilmeellä. Amerikkalaisyhtiö uudisti visuaalisen ilmeensä ensimmäistä kertaa yli 20 vuoteen.

Logosta tippui sininen kaari, sämpylät menettivät kiiltonsa ja teksti seisoo virallisesti vaakasuorassa. Yksinkertaista, eikö? Burger Kingin uusi logo on paluu vanhaan, yksinkertaiseen aikaan. Uusvanha logo onkin hyvin samanlainen kuin yhtiön vuosien 1969–1999 välisenä aikana käyttämä logo.

Paluu vanhaan on kuitenkin kerännyt runsaasti kiitosta Burger Kingin asiakkailta. Visuaalisen uudelleenbrändäyksen lopputulosta on pidetty erittäin onnistuneena. Aihe herätti keskustelua myös MarkkinointiKollektiivin Facebook-ryhmässä, jossa uusvanhaa ilmettä kehuttiin muun muassa “kotoisaksi ja turvalliseksi”.

Burger Kingin emoyhtiön Restaurant Brands Internationalin markkinointijohtaja Fernando Machado kertoo, että uudelleenbrändäyksen taustalla oli muun muassa 2000-luvun logon tuomat digitaaliset haasteet.

– Aiempi logomme ei ikääntynyt kovin hyvin. Esimerkiksi ne kiiltävät sämpylät... Sämpylät eivät kiillä, Adweek-sivusto kertoo Machadon sanoneen.

– Kun suunnittelimme uutta visuaalista ilmettä, inspiraatiomme lähde oli vuosina 1969–1999 käytetty logo. Tosin nyt teimme logon väristä aiempaa elinvoimaisemman ja enemmän ruoan värisen.

Machado kertoo muutoksen saaneen alkunsa myös halusta korostaa kestävän ruoan merkitystä. BK:n tiedotteen mukaan uusi brändi edustaa paremmin yhtiön arvoja, joihin kuuluu muun muassa ruoan puhtaus.

– Olemme sitoutuneet vahvasti kestävään kehitykseen ja asiakaskokemuksen, kuten digikokemuksen, parantamiseen. Halusimme antaa ihmisille signaalin, joka kertoo muutoksesta.

Burger Kingin ravintoloiden ilmeet alkavat muuttua vuoden 2021 alusta. Uusi brändi-identiteetti otetaan lähivuosina käyttöön ympäri maailman.

MAINOS
MAINOS