Viime syksynä pilotoitu IHAN-yritysohjelma tuodaan kaikkien pk-yritysten ulottuville, tiedottaa Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra. Pilotista saadut tulokset olivat positiivisia, miksi Työ- ja elinkeinoministeriö on päättänyt lähteä hakemaan ohjelmasta kasvua Suomen taloudelle.
Ohjelman tavoitteena oli, että yritykset lähtisivät rakentamaan uutta liiketoimintaa datan avulla. Pilotissa oli mukana 22 pk-yritystä.
– Data koskettaa kaikkia toimialoja ja tarjoaa väylän uudistumiseen ja kasvuun, toteaa Sitran yliasiamies Jyrki Katainen tiedotteessa.
– IHAN-yritysohjelman läpikäyneet edelläkävijäyritykset tarjoavat useille toimialoille samaistuttavia esimerkkejä datapohjaisesta liiketoiminnasta. Tästä on hyvä jatkaa.
IHAN-yritysohjelman yhtenä ideana on, että dataa jaetaan yrityskumppanien välillä. Esimerkiksi pilotissa mukana ollut parturiketju M Room lähtee jakamaan dataa useiden kumppaniyritystensä kanssa. Tammikuussa M Room ja mobiilia pyörähuoltopalvelua tarjoava Yeply alkoivat viedä datavarastojaan yhteen paikkaan. Yhteisellä datavarastolla pystytään antamaan dataverkoston jäsenille esimerkiksi tarkempi käsitys kuluttajakäyttäytymisestä. Tällainen dataverkosto tarjoaa ison avun muun muassa markkinoijille.
Nyt eri toimijat tuotteistavat IHAN-yritysohjelman konseptia ja tuovat ohjelman laaja-alaisesti myös muiden pk-yritysten ulottuville. Ensimmäisenä liikkeellä on Suomen nuorkauppakamari, joka tekee jäseverkostolleen kevennetyn version ohjelmasta. Työ- ja elinkeinoministeriön tavoitteena on varmistaa yritysohjelman jatkohyödyntäminen. Ministeriö pyrkii siihen, että vuoteen 2026 mennessä viidesosa (4000) suomalaisista 10-250 henkilöä työllistävistä pk-yrityksistä olisi kasvattanut datatalousvalmiuksiaan tai kehittänyt liiketoimintaansa datalla yritysohjelman avulla.