Kuva: Warner Music Finland
Brändit

PMMP:n loppuunmyydyillä stadionkeikoilla testataan Joutsenmerkin kriteerejä tapahtuma-alalle

21.8.2024 11:38
Mikko Perttunen
Vaatimuksia asetetaan muun muassa tarjoilulle, energiankäytölle, kuljetuksille ja jätteille.

Ympäristömerkki Joutsenmerkki on ryhtynyt kehittämään omia kriteerejään tapahtumille. Ensimmäinen kriteeriversio on tarkoitus saada lausuntokierrokselle tänä syksynä, ja Joutsenmerkin hakeminen tapahtumille olisi mahdollista joskus ensi vuoden aikana.

Joutsenmerkin kriteerejä testataan yhteistyössä Warner Musicin kanssa tulevana viikonloppuna loppuunmyydyillä PMMP:n stadionkeikoilla Helsingissä.

– Tapahtumat ovat luonteva ja toivottu lisä Joutsenmerkittyjen tuotteiden ja palvelujen laajaan perheeseen. Päivittäistavaroista, rakentamisesta ja esimerkiksi hotelleista tuttu ympäristömerkki voi näyttää suuntaa myös tapahtuma-alalle, Ympäristömerkintä Suomen toimitusjohtaja Riikka Holopainen kertoo tiedotteessa.

Warner Musicin ja Joutsenmerkin yhteistyö tapahtumien ympäristövastuullisuuden kehittämiseksi alkoi jo vuoden 2022 Mestarit-kiertueella. Viime vuonna yhteistyöhön tuli mukaan myös Olympiastadion Kaija Koon Superstadion-keikan myötä.

"On tärkeää, että suuret toimijat ovat mukana kehittämässä uusia kestävyysstandardeja."
MAINOS
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Stadionkeikoilta saadut kokemukset vaikuttavat siihen, millaisia Joutsenmerkityt tapahtumat tulevaisuudessa olisivat. Vaatimuksia asetetaan ainakin tarjoiluille, kertakäyttötuotteille, energiankäytölle, majoitukselle, kuljetuksille ja jätteille.

Olympiastadionin suurtapahtumissa kertakäyttöastioiden käyttöä on vähennetty siten, että esimerkiksi panimotuotteissa pyritään aina antamaan juoma asiakkaalle alkuperäisessä pakkauksessa eli tölkissä, joten juomia ei kaadeta erilliseen muoviastiaan.

– On tärkeää, että suuret toimijat ovat mukana kehittämässä uusia kestävyysstandardeja, joilla voi olla laaja-alainen vaikutus. Joutsenmerkin tuominen tapahtumiin asettaa uusia vastuullisuuskäytäntöjä, jotka hyödyttävät niin järjestäjiä kuin yleisöä, Warner Music Liven johtaja Ville Ahtiainen kertoo.

MAINOS