Loppuvuodesta 2022 lähtien ChatGPT nosti tekoälyn koko kansan puheenaiheeksi. Yhtäkkiä aihe, joka oli ainakin aiheeseen perehtymättömien näkökulmasta nähty korkeintaan osana scifi-elokuvien juonikuvioita, alkoikin näyttäytyä realistisena osana tulevaisuuden työtä ja arkea.
Toukokuun lopulla Profession Strategy Talk CMO -tapahtumassa käsiteltiin useassa puheenvuorossa juuri ChatGPT:tä ja sen vaikutuksia markkinointiin. Professiolta arvioidaan, että yksi tärkeimmistä tulevaisuuden työelämän taidoista onkin ihmisten ja robottien välisen vuorovaikutuksen tehostaminen ja hallinta. Tämä edellyttää jatkuvaa ajan tasalla pysymistä sen suhteen, mikä on tekoälyn rooli nyt, ja kuinka se tulee lähitulevaisuudessa kehittymään.
– Meidän on koko ajan opittava lisää tekoälystä ja sen mahdollisuuksista, jotta voimme hyödyntää sitä työssämme paremmin, koulutusyhtiö Profession toimitusjohtaja Janne Kuusinen toteaa.
"Ne yritykset, jotka ottavat tekoälyn tosissaan tulevat olemaan voittajia."
Hän uskoo, että yrityksillä on kaksitoista kuukautta aikaa adaptoitua ChatGPT:hen niin markkinoinnissa kuin muissakin työnkuvissa. Muuten ne eivät pysy kilpailussa mukana.
– Uskon vahvasti, että ne yritykset, jotka ottavat tekoälyn tosissaan ja kehittävät toimintaansa sen kanssa, tekoälyä hyödyntäen, tulevat olemaan voittajia tulevaisuudessa. Tekoäly nähdään joissain yrityksissä uhkana tai sen voimaan ei uskota, vaikka se tulee mullistamaan kilpailuasetelmia markkinoinnissa – halusimme tai emme. Kyseessä on mielestäni ihmiskunnan suurimpia murroksia, joten en itse näe mahdollisena skenaariona sitä, että jokin yhtiö haluaisi jäädä pois tästä kelkasta, Kuusinen jatkaa.
Kuusinen uskoo, että tekoälyn käyttö voi vaikuttaa markkinointialan kilpailuasetelmiin hyvinkin voimakkaasti. Hän väittää, että lähes kaikki, mikä voidaan hoitaa tekoälyn voimin, tullaan myös tekemään sillä.
– Ajattelen näin tekoälyn nykyisen älykkyyden vuoksi. Esimerkiksi ChatGPT:n älykkyysosamäärä on 155, joten tänä päivänä ChatGPT on jo älykkäämpi kuin 99 prosenttia väestöstä. Miksi emme siis yhtiöiden markkinoinnissa hyödyntäisi tätä älyä? Kuusinen pohtii.
Polar Electron markkinointijohtaja Justin Chacona on samoilla linjoilla:
– Tekoäly ei pelkästään syvennä asiakasymmärrystämme, vaan auttaa meitä myös arvioimaan heidän tarpeidensa kehitystä paremmin. Ehkä vieläkin merkityksellisempi on tekoälyn kyky tuottaa äärimmilleen personoituja kokemuksia silmänräpäyksessä, minimaalisin kustannuksin, hän sanoo.
Yksi tekoälyn monista sovellusalustoista on mobiilipelaaminen. Peliyhtiö Rovion markkinointijohtaja Luis de la Camara uskoo tekoälyn mahdollisesti mullistavan mobiilipelaamisen kauttaaltaan.
Pelaajan näkökulmasta tekoäly mahdollistaa hänen mukaansa tulevaisuudessa henkilökohtaisempia pelaajakokemuksia, kun he voivat käyttää tekoälyä oman luovuutensa jatkeena rakentaakseen esimerkiksi yksilöllisiä ulkoasuja hahmoilleen tai koko pelimaailmaa haluamallaan tavalla.
– Peleissä voisi olla myös hahmoja, joiden kanssa pystyy käymään paljon nykyistä realistisempia keskusteluja, de la Camara esittää.
Markkinoinnin näkökulmasta de la Camara uskoo tekoälyn tuovan mukanaan ennen kaikkea kampanjoiden automaatiota ja mainosten luovaa optimointia.
– Se jättää markkinoijille enemmän aikaa strategiaan ja luovaan työhön, hän toteaa.