Mainonnan eettinen neuvosto on antanut huomautuksen puhelinten huoltoa ja käytettyjen puhelinten kauppaa harjoittavalle Fonum Oy:lle mainoksesta, jossa mies joutuu älypuhelinhahmojen uima-altaaseen tyrkkäämäksi. Yksityishenkilöltä saadun lausuntopyynnön mukaan mainoksesta jää kuva siitä, että uima-altaaseen päätynyt mies hukkuu.
Mainoksessa miestä kuvataan veden alla alhaalta päin. Hänen suustaan purkautuu ilmakuplia ja silmät ovat auki. Mies jää liikkumattomana paikalleen veteen kasvot uima-altaan pohjaa kohti, ja ruudulle ilmestyy teksti ”Pysäytetään puhelimien liikakansoitus”.
Fonum kertoo vastauksessaan, ettei kukaan mainoksessa huku, mutta yritys ymmärtää kuitenkin myös toisenlaisen tulkinnan. Filmi on osa pitkäaikaista Pysäytetään puhelimien liikakansoitus -mainossarjaa, joissa ihmiset joutuvat epämiellyttäviin tilanteisiin joka paikassa tungeksivien puhelimien vuoksi. Fonum kertoo vastauksessaan, että filmeissä ihmiset reagoivat aina samalla tavalla, kuten jokaiseen ihmiskuntaa uhkaavaan kriisiin on tapana reagoida, eli apatialla.
Neuvosto toteaa, että mainoksessa on ilman perusteltua syytä käytetty hyväksi kärsimystä.
Mainonnan eettinen neuvosto arvioi, että mainoksen kuvaus viittaa mieshenkilön hukkumiseen, kun otetaan huomioon hänen suustaan purkautuvat ilmakuplat sekä hänen asentonsa, ilmeensä ja liikkumattomuutensa ilmakuplien purkautumisen jälkeen. Neuvosto toteaa, että mainoksessa on ilman perusteltua syytä käytetty hyväksi kärsimystä.
Lisäksi Neuvosto toteaa, että mainoksessa esitetään kohtaus, jossa mies tyrkätään uima-altaaseen. Mainoksessa esitetään hyväksyttävänä käyttäytyminen, jolle on tunnusomaista välinpitämättömyys ja piittaamattomuus toisen ihmisten fyysisestä koskemattomuudesta ja turvallisuudesta.
Mainos sai huomautuksen hyvän tavan vastaisuudesta.
Myös eroottinen verkkokauppa Sinful sai huomautuksen hyvän tavan vastaisesta mainonnasta, tarkemmin sanoen lapsille sopimattoman tuotteen markkinoinnista julkisessa tilassa.
Sinful ApS:n punasävyinen mainos oli isokokoinen valaistu ulkomainos bussipysäkeillä. Mainoksen otsikkona oli ”Tee joulukuusta 24 kertaa leikkisämpi". Pääotsikon alla teksti jatkuu: ”Sinfulin aikuisten joulukalenterilla”.
Mainonnan eettinen neuvosto toteaa, että lapset yksin tai vanhempineen liikkuessaan eivät ole voineet välttyä näkemästä mainosta. Markkinointi on tavoittanut lapset yleisesti bussipysäkeillä.
Neuvosto toteaa, että bussia odottava lukutaitoinen lapsi voi vaivatta lukea mainoksen, jossa esiintyvät sanat ”joulukalenteri” ja ”leikkisämpi”. Riippumatta siitä, että markkinoilla on myös aikuisille tarkoitettuja joulukalentereita, mainitut sanat ovat omiaan herättämään lapsen mielenkiinnon mainosta kohtaan. Lisäksi mainoksen alaosassa on mainittu lapsille sopimattoman verkkokaupan osoite ja verkkosivustolle vaivattomasti ohjaava QR-koodi.
Edellisten lisäksi neuvosto antoi kaksi huomautusta myös Instagram-julkaisuista, joita ei ollut tarpeeksi selvästi tunnistettavissa markkinoinniksi. Näitä olivat vaikuttaja Sirly Ylläsjärven julkaisu, jossa markkinoijana oli Oy Wilfa Suomi Ab sekä Nanna Karalahden ja Harmonia Life Oy:n yhteistyö.