Sami Heiskanen
Brändit

S-ryhmä viilaa omien merkkien valikoimaansa – Rainbow-brändi lopetetaan

16.11.2023 15:25
Mikko Perttunen
Asiakkaiden kiinnostus edullisempia merkkejä kohtaan on kasvanut.

S-kaupparyhmän vanhin ja laajin oma merkki, Rainbow, lopetetaan. Sen tilalle S-ryhmä tuo muissa Pohjoismaissa jo tunnetun Coop-tuotesarjan, jonka tuotteita hankitaan pohjoismaisena yhteistyönä.

Vuonna 1967 kaupan hyllyille tulleet Rainbow-rusinat oli sarjan ensimmäinen tuote, ja sitä seuraavien vuosikymmenten aikana Rainbow’sta on kehittynyt yli 1500 tuotteen kokonaisuus. Suosituimpia S-ryhmän päivittäistavarakaupan omia merkkejä ovat Rainbow’n rinnalla olleet Hyvää Suomesta tai Kotimaista-tuotesarja sekä Xtra.

– Muutos on historiallinen eikä vähiten siksi, että Rainbow-tuotteilla on monen asiakkaan arjessa iso merkitys. Oman lempituotteen katoamisesta ei kuitenkaan tarvitse olla huolissaan, sillä tuomme valikoimiin vastaavat tuotteet Coop-tuotteina, S-ryhmän omista merkeistä vastaava johtaja Nina Paavilainen kertoo tiedotteessa.

Coop-merkin tuotteita löytyy jo nyt S-ryhmän myymälöistä ja lisää tuodaan myyntiin asteittain sitä mukaa, kun Rainbow-tuotteita myydään loppuun.

– Coop-tuotesarja on mahdollisuus myös kotimaiselle elintarviketeollisuudelle. Coop-tuote voi hyvin olla myös suomalainen tuote, ja sillä on mahdollisuus kasvaa muissakin Pohjoismaissa myytäväksi tuotteeksi, Paavilainen painottaa.

Omien merkkien ja oman tuonnin osuus on noin viidesosa S-ryhmän kokonaismyynnistä, ja osuus on pysynyt melko samana vuosia. Keväästä 2022 lähtien asiakkaiden kiinnostus edullisempia merkkejä kohtaan on kasvanut tasaisesti ja viimeisen vuoden aikana omien merkkien myynnin osuudessa on nähty yli yhden prosenttiyksikön kasvu.

Kuten kaupan omien merkkien suosion kasvusta voi päätellä, on hinta tällä hetkellä merkittävin kuluttajakäyttäytymiseen vaikuttava trendi.

MAINOS
MAINOS
MAINOS