S-ryhmän vuoden ensimmäinen neljännes sujui erinomaisesti. Osuuskaupparyhmä kertoo kasvattaneensa myyntiä viime vuoden vertailuajankohtaan nähden ja tehneensä vahvaa kasvua etenkin niissä segmenteissä, jotka ovat kärsineet poikkeuksellisen suuresti koronapandemiasta.
Pandemiasta eniten kärsinyt segmentti on matkailu ja ravitsemiskauppa, jossa S-ryhmä kasvatti myyntiä viime vuoden ensimmäiseen kvartaaliin verrattuna noin 61 prosentilla. Liikennekaupassa kasvua nähtiin noin 30 prosenttia ja tavaratalo- ja erikoisliikekaupassa noin 20 prosenttia.
Kaikilla alueilla ei ole kuitenkaan vielä palattu koronaa edeltävän ajan lukuihin: matkailu ja ravitsemiskaupassa jäätiin tänä vuonna kolmen ensimmäisen kuukauden aikana 40 prosenttia vuoden 2019 vertailuajankohdasta. Tavaratalo- ja erikoisliikekaupassa vuoden 2019 myynnistä jäätiin 26 prosenttia.
SOK:n pääjohtaja Hannu Krook sanoo tämän vuoden ensimmäisen kvartaalin antaneen hyvän alun vuoteen, mutta hän muistuttaa, että tulevaisuuden suhteen riittää isoja epävarmuustekijöitä, kuten sota, inflaatio ja pandemia.
– Oleellista on, miten kuluttajien ostovoima kehittyy ja miten kuluttajat toimivat. Kustannusten nousu huolettaa monia. Hintakilpailukyvystä huolehtiminen asiakasomistajiemme eduksi on osuuskaupan perustehtävä ja vahvuus, jonka merkitys tässä tilanteessa korostuu, Krook sanoo.
– Liikennekaupassa näkymä kesäkauteen on positiivinen haastavista globaaleista olosuhteista huolimatta. Maan hallituksen päätös polttoaineen jakeluvelvoitteen väliaikaisesta alentamisesta vastaa tilanteeseen erinomaisesti. Se hillitsee kuluttajien liikkumisen kustannusten nousua ja tukee osaltaan ostovoimaa. Sillä on hillitsevä vaikutus myös yritysten kuljetuskustannusten nousupaineeseen, hän jatkaa.
S-ryhmän marketkaupan myynti kasvoi tammi-maaliskuussa 1,5 prosenttia viime vuoteen nähden. Vuoteen 2019 verrattuna kasvua nähtiin yli 14 prosenttia. Nousujohteinen kehitys jatkui, vaikka koronarajoitusten purkamisen myötä kasvuvauhti odotetusti tasaantui korona-ajan ennätyksellisestä tahdista.
– Marketkauppa jatkoi vakaalla kasvu-uralla, ja myynnin kehitys on palaamassa koronan jälkeen lähemmäs normaalia. Ensimmäisen kvartaalin kehitykseen vaikuttaa aina myös pääsiäisen ajankohta. Vuosi sitten suuri osa pääsiäisen myynneistä kohdistui maaliskuulle. S-ryhmän päivittäistavarakaupan alkuvuosi oli hyvä, ja sen kehitys oli edelleen markkinaa parempaa. Kivijalkamyymälöidemme ohella kasvu ruoan verkkokaupassa on jatkunut vahvana Krook päättää.