S-ryhmä
Ilmiöt

S-ryhmän päivittäistavarakauppa kasvatti markkinaosuuttaan alkuvuonna

4.8.2021 12:10
Toni Rajamäki
S-Ryhmän päivittäistavarakaupan myynti kasvoi alkuvuonna neljällä prosentilla.

Suomen päivittäistavaramarkkina on jatkanut kasvuaan tänä vuonna. Tuoreiden tilastojen mukaan päivittäistavarakaupan kokonaismyynti kasvoi tammi-kesäkuun aikana 3,9 prosenttia.

Suomen suurin päivittäistavarakauppatoimija S-ryhmä onnistui alkuvuonna kasvattamaan markkinaosuuttaan, sillä yhtiön myynti kasvoi viime vuoden vertailuajankohdasta neljällä prosentilla. Päivittäistavarakauppa ry:n maaliskuussa julkaiseman tilaston mukaan S-ryhmän markkinaosuus oli 46 prosenttia.

Toiseksi suurimman päivittäistavarakauppatoimijan, K-ryhmän, markkinaosuus oli maaliskuussa 36,9 prosenttia. K-ryhmän päivittäistavarakaupan viime vuosi oli äärimmäisen vahva, kun yhtiö onnistui kasvattamaan markkinaosuuttaan ainoana isona kaupparyhmänä.

S-ryhmän alkuvuoden vahva meno johtuu etenkin ruoan verkkokaupan kehityksestä sekä S-market-ketjun uudistamisesta.

– Olemme uudistaneet koko marketverkostoamme, mutta erityisesti S-market-ketjun loppusuoraa lähestyvä uudistustyö on alkanut tuottaa ruoan verkkokaupan vahvan kehityksen ohella toivottua tulosta, SOK:n pääjohtaja Hannu Krook kertoo.

Päivittäistavarakauppa kuuluu korona-ajan voittajiin. Kaupparyhmien monissa muissa segmenteissä on jääty selkeästi koronaa edeltävästä ajasta. Esimerkiksi S-ryhmän kohdalla rautakaupan, liikenne-, myymälä- ja polttonestekaupan, tavaratalo- ja erikoisliikekaupan sekä matkailu- ja ravitsemiskaupan myynnit ovat olleet heikompia kuin vuonna 2019, jolloin koronapandemia ei vielä vaikuttanut liiketoimintoihin.

Suurimmat ongelmat ovat etenkin matkailu- ja ravitsemiskaupassa. S-ryhmän matkailu- ja ravitsemiskaupassa alkuvuoden myynti oli liki 60 prosenttia jäljessä vuoden 2019 ensimmäisen puoliskon myyntiä.

Krook kuitenkin muistuttaa, että myyntien vuosivertailu on tällä hetkellä hyvin vaikeaa.

– Koronakriisi vaikeuttaa eri vuosien vertailua ja aiheuttaa sen, että etenkin nyt toipumisvaiheessa myyntejä pitää tarkastella pikemminkin kuukausitasolla. Kesäkuussa kaikki muut liiketoiminta-alueemme ylittivät jo selvästi viime vuoden tason ja rauta- sekä matkailu- ja ravitsemiskauppaa lukuun ottamatta myös vuoden 2019 kesäkuun myynnit. Hotellien ja ravintoloiden heinäkuu näyttää huippuhyvältä kotimaisen matkailukysynnän vetämänä, mikä luo hyvän pohjan loppuvuoteen. Rajoitustoimenpiteillä voi kuitenkin olla merkittäväkin vaikutus erityisesti ulkomaisen matkustuksen osalta.

Lähde: S-ryhmän tiedote

MAINOS
MAINOS
MAINOS