Imatralla järjestettävä Saimaa Cycle Tour -pyöräilytapahtuma saattaa olla tulevaisuudessa Suomen merkittävimpiä yksittäisiä urheilutapahtumia, mikäli kisajärjestäjien tavoitteet toteutuvat.
Kisajärjestäjiin kuuluva maantiepyöräilyn kolminkertainen Suomen mestari Juho Suikkari kertoo, että Saimaa Cycle Tour haluaa olla maailmanluokan pyöräilytapahtuma, joka edistäisi Saimaan ja koko Suomen matkailua. Suikkarin mukaan Saimaalla voidaan haaveilla tulevaisuudessa jopa kymmenistä tuhansista osallistujista.
Järjestäjät ovat kuitenkin realistisia ja tiedostavat, että etenkin nyt on hankala aika järjestää suuria tapahtumia. Kymmenien tuhansien osallistujien saaminen tarkoittaisi vahvaa ulkomaalaispanosta.
– Ensimmäisen vuoden osallistujatavoite on reilut 2000 pyöräilijää. Yleisestä tilanteesta johtuen emme laske ensimmäisenä vuonna kovinkaan paljoa ulkomaisten osallistujien varaan, vaikka heidän kiinnostus tapahtumaa kohtaan on ollut positiivinen yllätys. Ulkomaisia pyöräilijöitä on rekisteröitynyt tapahtumaan 10 maasta, Suikkari kertoo MarkkinointiUutisille.
– Kunnianhimoinen tavoitteemme on, että Saimaalla pyöräilisi viiden vuoden kuluttua 10 000 pyöräilijää, hän jatkaa.
Yleinen maailmantilanne hankaloittaa myös yhteistyökumppanimyyntiä. Suikkarin mukaan tapahtuman budjetti on tänä vuonna noin 200 000 euroa.
– Meillä on tällä hetkellä 17 yhteistyökumppania. Covid-tilanne on tietenkin vaikuttanut kumppanuuksien suuruuteen ja neuvotteluiden venymiseen. Yritykset ovat yleisesti ottaen tällä hetkellä varovaisia tapahtumien kanssa, mutta olemme tyytyväisiä nykyiseen tilanteeseen.
Kasvaminen arvostetuksi kansanväliseksi pyöräilytapahtumaksi vaatii järjestäjiltä isoja ponnisteluja Suomen ulkopuolisessa markkinoinnissa. Suikkarin mukaan strategia on mietitty tarkkaan, etenkin koronan jälkeiselle ajalle.
– Heti kun matkailu- ja pyöräilymessuja järjestetään, olemme niissä mukana markkinoimassa. Tämän vuoden tapahtumaan liittyen olimme varanneet paikat kolmille eri messuille Euroopassa. Markkinointiimme kuuluu myös yhteistyöt pyöräilyn somevaikuttajien kanssa, aktiivinen viestintä eurooppalaisiin pyöräilymedioihin sekä suora markkinointi ulkomaisiin pyöräilyseuroihin. Tämän vuoden tapahtumaan on tulossa eurooppalaisten pyöräilymedioiden edustajia, Suikkari kertoo.
Tapahtuma järjestetään 9.-10. heinäkuuta.