Yritykset ovat digitalisoituneet vauhdilla pandemia-aikana, ja kuluttajat ovat muuttaneet ostotapojaan kenties nopeammin kuin koskaan aiemmin. Tämä kaikki sai verkkokaupan rajuun kasvuun vuosina 2020 ja 2021. Joissain tapauksissa, kuten ruoan verkkokaupassa, kasvu moninkertaistui.
Nyt verkkokaupan rajuin kasvupyrähdys näyttää kuitenkin tulleen päätökseensä, kertoo CRM-alustastaan tunnettu ohjelmistoyritys Salesforce, jonka datan mukaan verkkokauppaostaminen väheni globaalisti tämän vuoden ensimmäisellä neljänneksellä, kun vertailuun otetaan viime vuoden ensimmäinen kvartaali.
Salesforcen Shopping Index kertoo, että verkkokaupan kasvu väheni alkuvuonna globaalisti kolmella prosentilla. Tähän mennessä kasvua on nähty kvartaali toisensa jälkeen.
Laskua nähtiin etenkin Pohjoismaissa, joissa verkkokauppa laski peräti 11 prosentilla verrattuna viime vuoden vertailuajankohtaan. Pohjoismaissa keskimääräisten verkkokauppatilausten arvo laski 95,76 eurosta 90,69 euroon.
Ostamisen vähentymisen taustalla lienee monta syytä. Salesforce huomauttaa, että inflaatio, toimitusketjun haasteet ja taloudellinen epävarmuus näkyvät nyt kuluttajien vähenevänä ostohalukkuutena.
Kasvukulun päättyminen ei ole kuitenkaan suuri yllätys pitkään jatkuneen nousun takia. Salesforce on aiemmin ennakoinut, että laskua nähdään jossain vaiheessa vuotta 2022. Tilastojen mukaan kuluttajat eivät ole kuitenkaan hylänneet verkkokauppoja ja siirtyneet takaisin kivijalkoihin, vaan Salesforce painottaa, että ostosten volyymi on hiljalleen tasoittumassa.
Alkuvuonna kuluttajat ympäri maailmaa ovat vähentäneet etenkin kodinkoneiden, kauneudenhoidon, urheiluvälineiden ja elektroniikan kulutusta. Vastaavasti luksustuotteisiin, käsilaukkuihin ja matkatavaroihin käytettiin yhä enemmän rahaa.