NFT:t ovat nousseet viime vuosina vahvasti pinnalle, ja esimerkiksi useat huippubrändit ovat ottaneet ne jo osaksi omaa liiketoimintaansa. Yksinkertaisuudessaan NFT tarkoittaa lohkoketjussa säilytettävää digitaalista omistajuustodistusta. Esimerkiksi Suomessa virtuaalimaailman asiantuntijayritys Zoan on myynyt NFT:nä virtuaalitontteja.
Virtuaaliteos voi olla mikä tahansa muukin esine, kuten pääsylippu, vaate tai digitaalisessa maailmassa sijaitseva rakennus.
Suuret suomalaisbrändit ovat kuitenkin toistaiseksi jääneet sivustakatsojaksi NFT-maailmassa, mutta trendi-ilmiöön kannattaisi kiinnittää huomiota, sanoo Samsung Suomen mobiililiiketoiminnan johtaja Mika Engblom.
Samsung on yksi monista globaaleista huippubrändeistä, jotka ovat nähneet NFT:t isona mahdollisuutena.
– Brändien näkökulmasta yritysten on oltava hereillä kehittyvistä trendeistä ja palveluista. Teknologiayhtiöiden kannalta - kuten meillä Samsungilla – on oltava valmius integroida tuotteemme mahdollisimman hyvin eri palveluihin. Aivan kuin eri suoratoistopalveluiden optimointi älypuhelimeen, tablettiin tai televisioihin, on myös NFT-palveluiden ja alustojen toimittava saumattomasti tuotteidemme käytössä, Engblom sanoo MarkkinointiUutisille.
Samsung lanseerasi tämän vuoden alussa uuden Galaxy S22 -puhelimia ja Galaxy Tab S8 -tabletteja sisältävän tuoteperheen, jonka laitteet toimivat käsi kädessä esimerkiksi digitaalisia taideteoksia piirtäessä. Taideteoksia voi myydä eteenpäin NFT:nä aivan samaan tapaan kuin perinteisiä taideteoksia voi myydä rahalla.
Engblom uskoo, ettei mikään pysäytä NFT-trendin kasvua. Todellinen läpimurto on ennemmin tai myöhemmin edessä.
– Kun tietyistä lieveilmiöistä päästään eroon, ja kun NFT-taiteen tai muiden palveluiden ostamisesta tehdään vieläkin yksinkertaisempaa, ei esimerkiksi NFT-taiteen digitaalista vallankumousta voida estää. Varmasti näemme myös enenevässä määrin virtuaalisten tonttien, kiinteistöjen, avatarien ja ynnä muiden kehitystä NFT-tuotteiden ja palveluiden osalta. Tälläkin saralla Suomesta löytyy uraa uurtavaa osaamista, joten kyllä läpimurtoa on tiedossa.
Kun tietyistä lieveilmiöistä päästään eroon, ja kun NFT-taiteen tai muiden palveluiden ostamisesta tehdään vieläkin yksinkertaisempaa, ei esimerkiksi NFT-taiteen digitaalista vallankumousta voida estää.
Samsung Electronics Nordic on tutkinut tarkasti nuorten suhtautumista NFT-taiteeseen ja saanut sitä kautta viitteitä tulevasta. Hiljattain toteutetun yli tuhannen vastaajan kyselytutkimuksen mukaan NFT:t ovat suuressa kuvassa melko tuntematon käsite, mutta nuoret aikuiset ovat jo hyvin kartalla globaalista ilmiöstä. Samsungin tutkimus kertoo, että 18–29-vuotiaista suomalaisvastaajista lähes yhtä moni (3 prosenttia) on viimeisen vuoden aikana investoinut NFT:hen kuin perinteiseen taiteeseen (4 prosenttia).
– Tulos ei sinällään yllätä, sillä varsinkin nuoret omaksuvat nopeasti uusia teknologioita ja palveluja. Onhan kyse myös melkoisen trendaavasta aiheesta omine lieveilmiöineen, ja moni on lähtenyt tutkimaan aihetta – ja myös siis jo hankkimaan NFT-taidetta ja sisältöä, Engblom sanoo.
Samsungin kyselyn mukaan nuoret uskovat, että todellinen läpimurto on edessä parin-kolmen vuoden päästä.
– Uskoisin että trendi kehittyy edelleen, mutta varsinaista läpimurtoa saadaan vielä odottaa muutama vuosi. Tosin tänä päivänä ennusteet tuppaavat mennä varsinkin uusien palveluiden osalta metsään, joten en yhtään yllättyisi, vaikka NFT-taiteen osuus nuorten joukossa nousisi nopeasti reippaasti ohi perinteisen taiteen.
Maailmalla NFT-teoksesta on maksettu parhaimmillaan liki 100 miljoonaa dollaria, mikä kertoo brändeille ilmiön suurista mahdollisuuksista. Engblom uskoo, että Suomessakin nähdään tulevina vuosina miljoonanoteerauksia – ainakin digitaalisesta taiteesta puhuttaessa.
– Suomesta löytyy joukko huippulahjakkaita digitaalisen taiteen osaajia, joten potentiaalia kyllä on. Itse uskon, että globaalisti julkimoiden NFT-taide buustaa tässä vielä hetken, mutta pian tullaan kiinnittämään aiempaa enemmän huomiota ja panostamaan erityisesti digitaalisen taiteen ammattilaisten teoksiin.
Lue myös:
Maailman ensimmäinen metaversumissa järjestettävä muotiviikko alkaa tänään – mukana myös suomalaisosaamista
Tällaisia mahdollisuuksia trendi-ilmiöksi nousseet NFT:t avaavat markkinoijille