Tapahtumat ovat tärkeä osa monien yritysten markkinointistrategiaa, ja etenkin vientialoilla ne saattavat olla kaikki kaikessa. Vientialat ovatkin kärsineet suuresti koronavirustilanteesta, joka on muun muassa perunut lähes kaikki isot tapahtumat Suomessa ja maailmalla. Tullin mukaan Suomen tavaranviennin arvo laski viime vuonna 11,9 prosenttia edellisvuodesta.
Juuri tästä syystä seinäjokelainen vienninedistämisyritys Xport päätti luoda digitaalisen alustan, Nordic Exportin, joka auttaa suomalaisyrityksiä tapaamaan potentiaalisia ulkomaisia ostajia korona-aikanakin. Alusta tuo ikään kuin kansainväliset messut verkkoon.
– Fyysisiä messuja ei ole järjestetty kohta vuoteen, ja toisaalta asioiden hoitamisesta etäyhteyksillä on tullut arkipäivää. Miksei siis messujen ideaa voisi siirtää verkkoon? Kysyy Xportin toimitusjohtaja ja Nordic Export -alustan kehittäjä Marko Luoma tiedotteessa.
Virtuaalisia messuja on jo järjestetty paljon ympäri maailman, mutta suomalaisilla vientihaluisilla pk-yrityksillä ei ole ollut aiemmin korona-aikana näin suoraa väylää potentiaalisten ulkomaisten asiakkaiden luo.
Yritykset esitellään alustalla toimialoittain, ja jokainen yritys saa oman esittelysivunsa. Pääajatuksena on, että yritykset esitellään kuitenkin ryhmissä, miksi potentiaalisten ulkomaisten asiakkaiden on helpompi löytää haluamiaan tuotteita.
Alustalla voi järjestää yritysesittelyiden lisäksi tapaamisia – aivan kuten normaaliin messukäytäntöön kuuluu.
– Uskomme, että alustasta on suuri apu pk-yritykselle, joka haluaa tunnustella vetovoimaansa kansainvälisillä markkinoilla tai tehostaa käynnissä olevaa kansainvälistymistä. Jo nyt konsepti on herättänyt kovasti kiinnostusta niin suomalaisyrityksissä kuin eri markkinoilla toimivien maahantuojien keskuudessa, Luoma kertoo.
Lähde: Xportin tiedote