Alexandra Jokinen
Ilmiöt

SEKin Mad We -työpajan tähtäimessä on monimuotoisempi mainosala

4.5.2023 13:04
Satu Hurme
Monikulttuuritaustaiset nuoret pääsivät tutustumaan luovaan alaan työpajassa. Ala kaipaa monimuotoisuutta, sillä monikulttuurisesta taustasta tulevat nuoret tekijät ovat aliedustettuja Suomessa.

Mainostoimisto SEKin tasa-arvotyö otti uuden askeleen, kun sukupuolten välisen tasa-arvon edistämisestä tunnettu konsepti muotoutui kannustamaan monikulttuurisesta taustasta tulevia nuoria luovalle alalle. SEKin Mad We -päivässä nuoret tutustuivat luovaan suunnitteluun, markkinointiviestintään ja luovan toimiston arkeen.

SEK Mad Women -konseptilla on kampanjoitu sukupuolten välisen tasa-arvon puolesta jo vuodesta 2018. Tänä vuonna huomiota haluttiin kiinnittää tasa-arvoon ja moninaisuuteen laajemmin, sillä monikulttuuritaustaiset henkilöt ovat aliedustettuja luovalla alalla, SEK tiedottaa.

– Mainosala tarvitsee lisää erilaisia ääniä ja monipuolisempaa näkemystä. Jotta useampi nuori saisi tietää miten markkinointiviestinnän avulla voi vaikuttaa, päätimme järjestää toimistollamme workshop-päivän tulevaisuuttaan pohtiville nuorille. Päivä suunnattiin monikulttuuritaustaisille, 18–23-vuotiaille nuorille, kertoo SEKin Creative Director ja Mad Women -kollektiivin vetäjä Annu Terho tiedotteessa.

MAINOS

Työpajassa nuoret jakautuivat ryhmiin ja pääsivät kokeilemaan käytännön työtä luovassa toimistossa oikean asiakasprojektin parissa. Palautteen perusteella vastaaville tapahtumille on myös tulevaisuudessa kysyntää. Järjestäjille tulleen palautteen mukaan työpaja rohkaisi ja kohotti itsevarmuutta hakeutua luovan alan opintoihin.

– Sen sijaan, että vain puhutaan diversiteetin tärkeydestä, halusimme tehdä konkreettisen teon, joka edistää sen toteutumista. Toivottavasti päivä inspiroi tavoittamiamme nuoria hakeutumaan alalle. Palaute päivästä oli niin positiivista, että toivomme tämän saavan jatkoa tavalla tai toisella, Terho toteaa.

SEKin Social Media & Influencer Marketing Lead Enoma Edevbaro muistuttaa SEKin blogissa, että moninaisuuden ja yhdenvertaisuuden eteen on tehtävä aidosti töitä, näennäiset ja symboliset toimet vain jarruttavat työtä, joka tukisi yhteiskunnallista muutosta tasa-arvon toteutumiseksi.

– Organisaatioiden täytyy sitoutua pitkäjänteiseen, sisäiseen työhön. SEK rohkaisee kaikkia, mutta erityisesti markkinointi- ja viestintäalan toimistoja sitoutumaan yhdenvertaisuustyöhön, jotta voimme auttaa brändejä keskittymään olennaiseen. Monikulttuurisuuden edistäminen on ratkaisevaa, sillä se johtaa laajempiin näkökulmiin ja ideoihin, mikä puolestaan johtaa ainutlaatuisiin ratkaisuihin ja tuoreisiin ajatuksiin. Tästä on hyötyä koko toimialalle, Edevbaro sanoo blogissa.

Lue myös:

Bränditoimisto SEK lahjoittaa naisyrittäjille luovaa työtä, koska arvion mukaan vain yksi prosentti kaikesta rahoituksesta menee naisten perustamille yrityksille

MAINOS
MAINOS