Sosiaalisesta mediasta on tullut tärkeä tulonlähde myös monille urheiluseuroille, ja etenkin maailman suurimmat seurat voivat tienata julkaisuillaan jättimäisiä summia. Asia selviää livefootballtickets.com-sivuston tekemästä raportista, joka on koottu Influencer Marketing Hubin tilastojen pohjalta.
Raportissa on tutkittu ainoastaan jalkapalloseurojen ansaintapotentiaalia Instagramissa, mutta listaus antaa hyvän kuvan myös muiden lajien huippuseurojen potentiaalista Instagramissa sekä muissa suosituissa sosiaalisen median kanavissa.
Raportin mukaan jalkapalloseuroista suurin ansaintapotentiaali löytyy espanjalaiselta Real Madridilta, jonka Instagram-kanavaa seuraa yli 100 miljoonaa käyttäjää. Arvion mukaan Real Madrid voi tienata yhdellä sponsoroidulla Instagram-julkaisullaan jopa 227 464 euroa. Toiseksi suurin potentiaali löytyy Realin arkkiviholliselta, FC Barcelonalta, jonka yksittäisen julkaisun ansaintapotentiaali on arviolta 221 421 euroa.
Espanjalaisjätit ovat omassa kastissaan, mutta myös muut Euroopan suurseurat voivat tehdä isoa tiliä Instagram-julkaisuillaan. Italialaisen Juventuksen potentiaali on 112 692 euroa. Englantilaisjätit Manchester United ja Liverpool voivat ansaita yli 70 000 euroa, kuten voi myös Ranskan kestomenestyjä PSG.
Ansaintapotentiaali tippuu kuitenkin nopeasti, sillä 15 suurimman seuran jälkeen yksittäiset julkaisut tuovat potentiaalisesti enää alle 20 000 euroa. 20 suurimman seuran jälkeen julkaisut tuovat potentiaalisesti enää muutamia tuhansia euroja.
Listaus antaa kuitenkin arvokasta tietoa urheiluseuroille yli lajirajojen ja osoittaa sosiaalisen mediaan panostamisen tärkeyden. Myös suomalaiset urheiluseurat ovat panostaneet viime vuosina vahvasti sosiaaliseen mediaan ja saaneet sitä kautta uudenlaisia ansaintamahdollisuuksia.