Klarna
Digitaalisuus

Selvitys kertoo, mitkä ovat suomalaisten suurimpia verkkokauppaan liittyviä huolenaiheita

14.6.2022 10:25
Toni Rajamäki
Kolme neljästä suomalaisesta kokee verkko-ostamisen turvalliseksi.

Verkko-ostamisesta on tullut suomalaisille yleinen tapa, mutta se ei tarkoita, etteikö kuluttajilla olisi huolenaiheita verkko-ostamiseen liittyen. Maksupalvelutarjoaja Klarnan selvityksen mukaan 74 prosenttia verkosta ostaneista suomalaisista kokee ostotavan turvalliseksi, mutta loput 26 prosenttia sanoo toista.

Verkko-ostamisen turvattomaksi kokevat kuluttajat saattavat jättää ostamatta tuotteen verkosta. Selvityksen mukaan näin on tehnyt puolet heistä, joilla on huolenaiheita verkko-ostamisen suhteen.

MAINOS

Selvityksen mukaan suurimpia verkkokauppaan liittyviä huolenaiheita ovat riski menettää rahansa, mikäli haluaa palauttaa tuotteen, sekä petoksen tai identiteettivarkauden kohteeksi joutuminen. 41 prosenttia vastaajista nimesi suurimmaksi huolenaiheeksi jommankumman vaihtoehdon.

Noin viidenneksellä on ollut ongelmia verkko-ostoksen yhteydessä viimeisen vuoden aikana. Heistä puolet sai apua ongelmaansa verkkokauppiaalta ja 15 prosenttia maksunvälittäjältä, ja reilu neljännes kertoi, ettei saanut keneltäkään apua ongelmatilanteessa.

– Verkkokaupan kehityksen kannalta on tärkeää, että asiakas tietää kenen puoleen kääntyä ongelmatilanteissa, neuvoo Klarna Suomen maajohtaja Jacob Segercrantz.

Eniten suomalaisten turvallisuuden tunnetta lisäävät tunnetut verkkokaupat (68 prosenttia) sekä tunnetut maksuratkaisut (59 prosenttia). Lähes puolet arvostaa myös mahdollisuutta maksaa tuote tai palvelu vasta toimituksen jälkeen. Turvallisen verkkokaupan sertifioinnit taas lisäävät turvallisuuden tunnetta vain harvalla, tarkemmin sanottuna 16 prosentilla.

– Tutkimuksesta selviää, että luottamusta lisää tunnettujen verkkokauppojen lisäksi myös tunnetut maksuratkaisut. Vastuulliset verkkokaupat tarjoavatkin monipuolisia maksuvaihtoehtoja, joista asiakas voi valita itselleen mieluisimman ja turvallisimman tavan maksaa, Segercrantz jatkaa.

Lähde: Klarnan tiedote

MAINOS
MAINOS