MarkkinointiUutiset ja tutkimustoimisto IROResearch selvittivät, miten suomalaiset suhtautuvat yritysten järjestämiin arvontoihin ja kilpailuihin ja mitä suomalaiset haluavat arvonnoista voittaa. Tutkimuksessa yritykseksi laskettiin myös somevaikuttajat, jotka järjestävät arvontoja omissa kanavissaan.
Sosiaalisen median suosion kasvettua arvonnoista on tullut arkipäivää jokaiselle halukkaalle, sillä internet on täynnä yritysten järjestämiä arvontoja. Eikä se ole ihme, sillä arvonnat on helppo ja usein myös halpa tapa lisätä näkyvyyttä. Luonnollisesti arvonnan menestys riippuu paljon palkinnoista: mitä kiinnostavampi palkinto, sitä enemmän kilpailuun löytyy osallistujia ja yritys saa näkyvyyttä.
Aina palkinnon keksiminen ei ole kuitenkaan helppoa, ja siksi MarkkinointiUutiset selvitti, mitä suomalaiset todellisuudessa haluavat voittaa arvonnoissa.
IROResearchin toteuttaman kyselyn mukaan yksikään tuote tai palvelu ei nouse selkeästi ylitse muiden, mutta yleisin palkintotoive on ravintolalahjakortti. Tuhannesta vastaajasta 42 prosenttia sanoo, että ravintolalahjakortit on houkuttelevin arvontapalkinto.
Seuraavana tulevat elektroniikka (35 prosenttia) ja lomamatkat (35). Kodintavarat ja vaatteet houkuttelevat 30 prosenttia vastaajista eniten, tapahtumaliput 26 prosenttia vastaajista.
Miehiä kiinnostaa eniten elektroniikka (40), naisia puolestaan ravintolalahjakortit (49). Selkein ero näkyy tapahtumalipuissa: 34 prosenttia naisista pitää tapahtumalippuja houkuttelevimpana, kun taas miehistä samaa sanoo vain 17 prosenttia.
Vapaissa vastauksissa korostuivat erilaiset lahjakortit. Eniten mainintoja keräsi päivittäistavarakaupan lahjakortit.
Houkuttelevimmat arvontapalkinnot:
1. Ravintolalahjakortit (42 prosenttia)
2. Lomamatkat, elektroniikka (35)
3. Kodintavara, vaatteet (30)
4. Tapahtumaliput (26)
5. Muut, esimerkiksi päivittäistavarakaupan lahjakortit (23)
MarkkinointiUutisten ja IROResearchin kyselyn mukaan 45 prosenttia suomalaisista on osallistunut yritysten arvontoihin viimeisen vuoden aikana. Naiset (54 prosenttia) ovat osallistuneet miehiä (35) hanakammin.
Ikäluokkavertailussa edukseen erottuvat 35–44-vuotiaat, joista jopa 60 prosenttia on osallistunut arvontoihin. 18–24-vuotiaat ovat toiseksi ahkerimpia osallistumaan 56 prosentin lukemallaan. Prosenttiluvultaan pienimmästä ryhmästä, yli 65-vuotiaista, 29 prosenttia on osallistunut arvontoihin.
Vastaajien mukaan mieluisin paikka osallistua arvontoihin on yritysten nettisivut. Näihin lukeutuvat esimerkiksi vaikuttajien henkilökohtaiset sivut, jotka voivat usein olla blogisivustoja. Nettisivut lyövät selkeästi sosiaalisen median kanavat, joissa arvonnat ovat hyvin yleisiä. Nettisivujen jälkeen toiseksi suosituin osallistumispaikka on Facebook, jonka prosenttilukema on 19.
Sosiaalista mediaa yleisesti tarkastellessa suosio nousee samoihin lukemiin kuin verkkosivuilla.
Missä arvontoihin osallistutaan mieluiten:
1. Verkkosivut (35 prosenttia)
2. Facebook (19 prosenttia)
3. Fyysisesti yrityksien toimipisteissä (14)
4. Instagram (13)
5. YouTube (1)
Somekanavien välisessä vertailussa Facebook on selkeä ykkönen. Toisena tulee 13 prosentin osuudellaan Instagram. Esimerkiksi YouTube-arvontoja suosii vain yksi prosentti kaikista vastaajista.
Ikäluokkien välillä erot ovat merkittäviä, joskin kaikissa ikäluokissa verkkosivut kaappaavat ison siivun. Mutta esimerkiksi nuorten aikuisten kohdalla somekanavien välisessä vertailussa Instagram lyö Facebookin selkeästi.
IROResearchin kyselyssä selvitettiin myös suomalaisten luottamusta yritysten järjestämiä arvontoja kohtaan. Tuloksista selviää, että noin puolet pitää arvontoja vähintään melko luotettavina. Reilut 40 prosenttia puolestaan sanoo, ettei pidä arvontoja kovin luotettavina tai lainkaan luotettavina.
Selkeänä trendinä on, että nuoret pitävät arvontoja keskimäärin luotettavampana kuin vanhemmat. Luottamus laskee mitä vanhempaan ikäryhmään siirrytään.
18–24-vuotiaista 65 prosenttia pitää arvontoja vähintään melko luotettavina. 25–34-vuotiaissa samaa sanoo 63 prosenttia. Esimerkiksi 55–64-vuotiaissa lukema on 35 prosenttia ja yli 65-vuotiaissa 29 prosenttia.
Kuinka moni pitää arvontoja luotettavina:
18–24-vuotiaat: 65 prosenttia (pitää luotettavina)
25–34-vuotiaat: 63 prosenttia
35–44-vuotiaat: 54 prosenttia
45–54-vuotiaat: 41 prosenttia
55–64-vuotiaat: 35 prosenttia
Yli 65-vuotiaat: 29 prosenttia
Lue myös:
Näiden somekanavien käyttöä suomalaiset ovat kasvattaneet pandemia-aikana eniten
Näissä somekanavissa suomalaiset haluavat mieluiten nähdä vaikuttajien kaupallisia yhteistöitä
Tutkimus paljastaa: Valtaosa suomalaisista ei pidä somevaikuttajien kaupallisia yhteistöitä luotettavina
Suomalaisista 61 prosenttia ei ole tehnyt ostopäätöstä somemainoksen perusteella – TikTokin käyttäjät erottuvat tilastossa edukseen
MarkkinointiUutiset selvitti, mitä sosiaalisen median kanavia suomalaiset käyttävät päivittäin