Suomalaisessa startup-kentässä on viime aikoina ollut kova vauhti. Viime vuonna startupit keräsivät jo yli 500 miljoonaa euroa alkuvaiheen pääomasijoituksia. Kasvavilla yrityksillä on myös suuri vaikutus suomalaiseen yhteiskuntaan.
Pohjoismaiden johtava startup-kampus Maria 01 julkaisi tällä viikolla uuden vaikuttavuusraporttinsa. Uprightin metodilla teetetyn raportin mukaan kampuksen yritykset vaikuttavat positiivisesti erityisesti yhteiskuntaan ja tiedon lisäämiseen.
Metodi antaa yrityksille joko positiivisen tai negatiivisen nettovaikutussuhteen riippuen siitä käyttääkö yritys enemmän resursseja kuin se luo arvoa. Mittareita katsotaan yhteiskunnan, tiedon lisäämisen, ympäristön tai kansanterveyden kannalta.
Yhteiskunnallinen vaikuttavuus syntyy muun muassa yritysten luomasta positiivisesta vaikutuksesta merkittäviin infrastruktuureihin, kuten maksuliikenteeseen sekä energia- ja kuljetusalaan.
Maria 01 -kampuksella toimii yli 170 startupia, mukaan lukien ”kauneus- ja hyvinvointialan Uber” Book Salon sekä nettilakipalvelu Aatos.
– Tietääksemme olemme Euroopan ainoa startup-kampus, joka mittaa systemaattisesti ja jatkuvasti startupiensa vaikuttavuutta. Kampuksellamme tulee olemaan tulevaisuudessa yli 70 000 neliömetriä tilaa uusille innovaatioille, joten on entistä tärkeämpää, että nämä innovaatiot auttavat ratkaisemaan maailmamme ongelmia eivätkä pahenna niitä, kertoo Maria 01 -kampuksen toimitusjohtaja Ville Simola (kuvassa) tiedotteessa.
Kampuksen yritykset luovat kasvullaan myös työpaikkoja: viime vuonna uusia työpaikkoja syntyi 271. Lisäksi startupit keräsivät rahoitusta yhteensä 358 miljoonan euron verran.
Tulevaisuudessa Maria 01 haluaa varmistaa, että kaikki kampukselle hyväksytyt yritykset ovat nettovaikutukseltaan positiivisia.
– Olemme todella iloisia Maria 01 -kampuksen halukkuudesta ottaa selvää ja olla täysin avoimia heidän yritystensä vaikuttavuudesta. He johtavat esimerkillään keskustelua siitä, kuinka tosissaan yhteiskunnan tulisi ottaa kasvuyritysten vaikutus ympäristöön ja yhteiskuntaan – tällä hetkellä nopeimmin uusia, vaikuttavia innovaatioita syntyy kuitenkin nimenomaan startupeissa, Uprightin asiakasprojektivastaava Erika Noponen sanoo.
Merkittävän rahoituskierroksen kerääminen ilman selkeää vaikutusstrategiaa voi olla tulevaisuudessa epätodennäköistä.
– Suomalaisilla kasvuyrityksillä menee paremmin kuin koskaan. Rahaa kerätään jatkuvasti isompia kierroksia ja nopeammin kuin aikaisemmin. Nyt kun rahoituksen saanti ei ole pullonkaula hyvien kasvuyritysten kasvulle, haluamme yhteisömme olevan aktiivinen toimija maailman ja yhteiskunnan ongelmien ratkojana, ei niiden luojana, Simola sanoo.
Nousevana trendinä on kiertotalous, jonka aallon harjalla toimii suomalainen Emmy Clothing Company. Yritys mahdollistaa vaatteiden myymisen omalla markkinapaikallaan.
– Kiertotalouden rooli on tällä hetkellä vain noin 1 prosentin luokkaa koko vaateteollisuudesta, mutta sen rooli kasvaa koko ajan. Suomesta on tullut meidän lisäksemme muita hienoja kiertotalousyrityksiä, kuten Maria 01 -kampuksella aiemmin sijainnut Swappie. Maria 01 on meidän noin 40 hengen tiimillemme luonnollinen kotipaikka, sillä kampuksella on useita vaikuttavuusyrityksiä, joiden kanssa meillä on tiivis yhteisö, kertoo Emmy Clothing Companyn toimitusjohtaja Timo Huhtamäki.
Suomessa on paljon myös markkinointialan startupeja, kuten vaikuttaja- ja sisältömarkkinoinnin hallinnointiin keskittyvä Boksi ja markkinoinnin teknologiayhtiö Leadoo. Nämä startupit eivät kuulu Maria 01:een.