Myynti

Smartlyn perustaja Kristo Ovaska korostaa asiakasvalinnan merkitystä yrityksen alkuvaiheessa: “Linkedin on paras paikka myydä”

20.11.2024 14:35
Iina Kansonen, Santtu Kottila
Taito.ai:n toimitusjohtaja Kristo Ovaska jakoi Slushin lavalla oppejaan menestyksekkäästä tuotelanseerauksesta. Hän korosti nopeuden ja asiakkaiden valinnan merkitystä.

Entinen markkinointiteknologiayhtiö Smartlyn perustaja ja nykyinen tekoäly-yritys Taito.ai:n toimitusjohtaja Kristo Ovaska on yritysmaailman konkari. Nyt Ovaska rakentaa uutta yritystä Taito.ai:n parissa, joka julkaisi tänään merkittävän rahoituksen.  

Ovaska jakoi Slushin avauspäivänä näkemyksiään siitä, miten uusia tuotteita kannattaa kehittää ja lanseerata. Hän korosti, että tuotteen ensimmäisen version eli niin sanotun MVP:n valmisteluun ei kannata käyttää yli kolmea kuukautta.

"Kun asiakkaat suorastaan repivät tuotteen käsistäsi ja sinun täytyy palkata paljon lisää väkeä, olet saavuttanut tuotteen ja markkinan yhteensopivuuden."
MAINOS

Kun tuote on lanseerattu, ovat ensimmäiset myyntiponnistelut usein yrityksen perustajan vastuulla. Ovaska suosittelee hyödyntämään myynnin ensivaiheessa erityisesti Linkediniä.  

- Tunnista asiakkaasi, rakenna asiantuntijamielikuvaa, aloita viestittely ihmisten kanssa Linkedinissä ja sitten automatisoi tuo prosessi, Ovaska kehotti.

Hän painotti, että yrityksen kannattaa asettaa asiakkaiden odotukset realistisiksi.

- Hallitse odotuksia kertomalla, että kyseessä on MVP, mutta että teet kovasti töitä sen eteen, että tuote ratkaisisi asiakkaan ongelmaa entistä tehokkaammin.

Ovaskan uusi yritys Taito.ai on kehittänyt tekoälyavusteisen työkalun työn johtamisen tueksi. Työkalu automatisoi palautteen antamista ja työsuorituksen kehittämistä. Taito.ai houkuttelee asiakkaita odotuslistaa hyödyntämällä. Odotuslistaa kerätään alkuvaiheen kiinnostuksen taltioimiseksi, ja sieltä otetaan sopivia asiakkaita käyttäjiksi, kun työkalulla pystytään vastaamaan heidän tarpeisiinsa.

Ovaska korostaa, että on tärkeää keskittyä olennaiseen ja tehdä asiakasvalinta huolella.

- Kun asiakkaat suorastaan repivät tuotteen käsistäsi ja sinun täytyy palkata paljon lisää väkeä, olet saavuttanut tuotteen ja markkinan yhteensopivuuden.