Sokos-tavaratalot ja käytettyjen vaatteiden verkkokauppa Emmy Clothing Company Oy aloittavat yhteistyön, jolla pyritään tuomaan vaatteiden kierrätys laajemmin kuluttajien saataville. Kaikkiin Sokos-tavarataloihin tulee Emmyn myyntilaatikot ja Tampereelle avataan kokonainen kestävän muodin kerros.
– Etsimme keinoja, jotka kasvattavat vaatteiden arvostusta ja pidentävät niiden käyttöikää. Kun kestävän kuluttamisen palvelut ovat lähellä arjen asiointia, kynnys niiden käyttämiseksi madaltuu. Tätä asiakkaammekin ovat toivoneet, sanoo S-ryhmän tavaratalo- ja erikoisliikekaupan kehitysjohtaja Päivi Juntunen tiedotteessa.
Tampereen Sokokselle avautuu Emmyn ensimmäinen kivijalkamyymälä. Osastolle tulee myyntiin yli tuhat kierrätettyä tuotetta. Esillepanoon panostetaan erityisen paljon, jotta eri vaatekoot, värit ja tyylit olisivat mahdollisimman monipuolisesti saatavilla.
Kestävän muodin kerrokseen on tulossa myös muita palveluita, kuten korjausompelua, kierrätysmateriaaleista valmistettua muotia ja hukkatekstiilien kierrätyspiste. Lisäksi paikallisten muotisuunnittelijoiden DesignOnTampere-osasto laajenee.
Kaikkiin Sokoksiin tulevien myyntilaatikoiden kautta tehtävä myynti tapahtuu siten, että asiakas täyttää verkossa myyntilähetteeen kierrätettävistä vaatteista ja vie tämän jälkeen vaatteet pakattuna sekä lähetetunnuksella merkittynä myyntilaatikkoon. Tuotteet käsitellään Emmyllä ja laitetaan myyntiin. Kun tuote on saatu myytyä, asiakkaalle tilitetään myyntiosuus.
– Yhteistyö on kiertotaloudellisesti historiallinen. Neljän miljardin euron vaatemarkkinasta käytettyjen osuus on nyt vain 1–2 prosenttia ja arvioimme, että käynnistyvä yhteistyö voi kasvattaa käytettyjen vaatteiden markkinaa jopa 40 prosentilla. Kyse on tähän saakka Suomen suurimmasta käytettyjen vaatteiden markkinan laajentamisoperaatiosta, sanoo Emmyn toimitusjohtaja Timo Huhtamäki tiedotteessa.
Tampereen Sokoksen kestävän muodin kerros avautuu asteittain maaliskuussa. Tavaratalossa kerätään oppeja ja kokemuksia koko Sokos-ketjua varten. Emmyn ja Sokoksen yhteistyön on tarkoitus kasvaa tulevaisuudessa.
Lue myös:
Vaatebrändien ilmastotavoitteet eivät vähennä toimialan päästöjä riittävän nopeasti