Sponsorointi & Tapahtuma ry:n sponsorointibarometri kertoo, että koronapandemia on vaikuttanut merkittävästi sponsorointi-investointeihin. Tuoreen selvityksen mukaan viime vuonna tehtiin investointeja 203 miljoonalla eurolla, kun taas vuotta aiemmin lukema oli 260 miljoonaa euroa. Laskua tapahtui lähes 22 prosenttia.
Etenkin kulttuurisponsorointiin investointi koki rajun takaiskun, kun edellisvuoteen tuli laskua 48,9 prosenttia. Urheilusponsorointi laski 20,4 prosentilla.
Kasvun tielle uskotaan palaavan vuonna 2022. Oikeudenomistajista 57 prosenttia odottaa tuottojensa kasvavan ensi vuonna. Yrityksistä 91 prosenttia aikoo kasvattaa tai pitää ennallaan sponsorointi-investointiensa tason vuonna 2022.
Hyvä uutinen on myös se, että sponsorointi koetaan aiempaa tärkeämmäksi osaksi markkinointiviestintää, sillä 48 prosenttia yrityksistä pitää sitä strategisesti tärkeänä. Lähes 60 prosenttia yrityksistä uskoo sponsoroinnin merkityksen kasvavan tulevaisuudessa.
Tutkimuksesta on helppo nähdä myös tapahtumamarkkinoinnin syvä ahdinko. Viime vuonna tapahtumamarkkinoinnin koko oli 72 miljoonaa euroa. Laskua edellisvuoteen nähtiin 51 prosenttia.
Tutkimuksen ja analyysin toteutti Sponsor Insight Sponsorointi & Tapahtumat ry:n toimeksiannosta.
Lähde: Sponsorointi & Tapahtuma ry:n tiedote