Markkinointiosastoilla ja -toimistoilla on hallussaan valtava määrä dataa, jonka hyödyntämiseen ei kuitenkaan usein ole tarpeeksi aikaa tai resursseja. Pähkinänkuoressa tätä globaalia ongelmaa Kimmo Ihanuksen ja Jere Meriluodon perustama Superlines pyrkii ratkaisemaan tekoälyn avulla.
– Lähdimme ratkaisemaan ehkäpä digimarkkinoinnin suurinta ongelmaa. Dataa kertyy koko ajan lisää ja lisää, mutta markkinoinnilla ei ole tietoa, mitä sillä pitäisi tehdä. Valtaosa yrityksistä kertoo olevansa datavetoisia, mutta haarukka, mitä sillä oikeasti tarkoitetaan, on todella laaja, Meriluoto toteaa.
Käytännössä Supelinesin tekoälyalusta käsittelee kaikki halutut datalähteet ja selvittää, mitä markkinoinnissa pitäisi tehdä ja ottaa huomioon.
– Lanseerasimme ensimmäisen version suoraan jenkkimarkkinoille. Tuo testi osoitti, millaista arvoa voimme todella tuoda markkinointitiimeille. Saimme tosi hyvän globaalin lähdön ja innokkaita asiakkaita – nyt lähdemme tekemään tätä täysillä, Ihanus sanoo.
Superlinesin tavoitteet ovat korkealla. Tähtäin on asetettu siihen, että lähitulevaisuudessa Superlines olisi Suomen seuraava Smartly tai Supermetrics.
– Kyseessä ei ole mikään digimarkkinoinnin pieneen osa-alueeseen keskittyvä ongelma. Saman asian kanssa painivat pienet, keskisuuret ja suuret yritykset, Ihanus muistuttaa.
Markkina on periaatteessa koko maailma. Tämän vuoksi Ihanus ja Meriluoto kertovat rakentavansa nyt myös maailmanluokan tiimiä. Datan käsittelyn erikoisosaamista ei voi olla liikaa.
Rakennustyöhön tarvitaan myös rahaa. Enkelisijoittajilta ja Innovestorin hallinnoimalta Kanssasijoitusrahastolta saadulla 245 000 euron pre-seed-rahoituksella on päästy kyllä alkuun. Tärkeää Superlinesille oli myös pääsy Googlen tekoäly-startup-ohjelmaan, jonka ansiosta yritys saa teknologiajätiltä teknistä apua ja konkreettista taloudellista tukea tekoäly- ja pilvipalvelukustannuksiin aina 350 000 dollariin saakka.
Startup-tapahtuma Slushista Ihanus ja Meriluoto hakevatkin sitten jo miljoonaluokan rahoitusta.
– Onhan tämä erinomainen paikka kohdata ulkomaisia sijoittajia. Suomalaisiin tekoäly-yrityksiin kohdistuu paljon kiinnostusta. Siihen vaikuttaa varmasti Silo AI, joka on nostanut Suomea maailmankartalle, Meriluoto arvioi.
– Tapahtumana Slushista huokuu ammattimaisuus, mikä tekee tästä otollisen keskusteluille, Ihanus lisää.
Kummallakin on myös aiempaa kokemusta startup-maailmasta. Ihanus on työskennellyt muun muassa Cronvallilla ja Slush 100 -kilpailunkin aikanaan voittaneella Yousicianilla. Meriluoto oli puolestaan mukana Odan lyhyeksi jääneessä Suomen valloituksessa. Kumpikin on myös konsultin roolissa tehnyt töitä muun muassa startupien kanssa.
Tekoäly on kuitenkin nyt niin pinnalla, että sijoittajien rahoista taistelee valtava määrä alkuvaiheen yrityksiä, jotka lähestyvät kukin tekoälyä omalta kulmaltaan.
– Kilpailu on älyttömän kovaa, ja on tärkeää pystyä mahdollisimman vakuuttavasti perustelemaan, miksi rahat kannattaisi sijoittaa juuri meihin. Slushissa saamme itseämme kyllä sijoittajien tietoisuuteen, mutta vasta muutamien viikkojen aikana selviää, miten onnistuimme, Meriluoto sanoo.
Mahdollisten rahoittajien kanssa ollaan kuitenkin naimisissa luultavasti vuosikausia, joten kumppani ei voi olla mikä tai kuka tahansa.
– On tietysti tärkeää, että sijoittaja on meidänkin näkökulmastamme sopiva. Yhteistyö menee kumpaankin suuntaan, Ihanus toteaa.
Muokattu 22.11. klo 10.42: Tarkennettu Innovestorin hallinnoima rahasto ja korjattu Cronvallin kirjoitusasu