52 prosenttia suomalaisista kertoo muuttaneensa ostokäyttäytymistään, koska Venäjä hyökkäsi Ukrainaan, selviää markkinointitoimisto ToinenPHD:n teettämästä tutkimuksesta. 23 prosenttia kyselyyn vastanneista on jättänyt ostamatta tietyn tuotteen tai palvelun venäläisen alkuperän tai yhteyden vuoksi. Halu boikottiin on yhtä vahva kaikenikäisten keskuudessa.
Tutkimuksen mukaan yli kolmannes ostokäyttäytymistään muuttaneista ei kuitenkaan osaa nimetä brändiä tai yksittäistä tuotetta, jota boikotoivat. Ainoa merkittävän määrän mainintoja saanut brändi oli Teboil, jonka mainitsi 19 prosenttia vastanneista. 24 prosenttia ilmoitti boikotoivansa kaikkea, minkä tunnistaa venäläisperäiseksi. Seuraavaksi eniten kerrottiin boikotoitavan polttoaineita, elintarvikkeita ja päivittäistavaroita sekä alkoholia ja muita juomia.
Tutkimus toteutettiin verkkokyselynä, ja siihen vastasi tuhat 18–70-vuotiasta suomalaista. ToinenPHD toteutti tutkimuksen, koska sille oli selvä tarve asiakkaiden keskuudessa, kertoo ToinenPHD:n Chief Growth Officer Jarmo Lipiäinen.
– Asiakkaamme ja yhteistyökumppanimme tarvitsevat ajantasaista tietoa tilanteesta ja sen vaikutuksista.
59 prosenttia toivoo, että yritykset auttavat ukrainalaisia rahallisesti tai materiaalisesti.
Peräti 82 prosenttia suomalaisista haluaa tutkimuksen mukaan yritysten boikotoivan Venäjää. Eniten toivotaan yritysten kieltäytyvän tekemästä kauppaa Venäjän valtion tai valtionyhtiöiden kanssa ja lopettavan liiketoiminnan Venäjällä. 59 prosenttia toivoo, että yritykset auttavat ukrainalaisia rahallisesti tai materiaalisesti.
Lipiäinen kertoo, että asiakkaita kiinnostaa myös se, tukevatko ihmiset tiettyjä brändejä esimerkiksi siksi, että ne tekevät hyväntekeväisyyttä tai muita toimenpiteitä Ukrainan hyväksi.
Tutkimuksen mukaan tukevat, mutta osuus on vielä verrattain pieni: 12 prosenttia vastanneista kertoo ostaneensa tietyn toimijan tuotteita tai palveluita, koska toimija on tehnyt toimenpiteitä Ukrainan hyväksi.
Lipiäisen mukaan Toinen PHD:llä on käyty asiakkaiden kanssa keskusteluja myös siitä, kuinka kauaskantoisia vaikutuksia sodalla on ihmisten käyttäytymiseen. Tutkimuksen mukaan 43 prosenttia suomalaisista aikoo tulevaisuudessa olla ostamatta tiettyä tuotetta tai palvelua Venäjä-kytkösten takia.
– Tilanne elää koko ajan. Uskon, että ukrainalaisten tukeminen lisääntyy edelleen eri muodoissa. Venäläisten tuotteiden boikotointi kasvaa ja voi jatkua pitkäänkin, Lipiäinen pohtii.