MarkkinointiUutisia julkaiseva MarkkinointiKollektiivi on julkaissut Finnish Martech Landscape 2022 -listauksen, johon on listattu suomalaiset markkinointiteknologiayritykset. Listan tarkoituksena on auttaa alan ammattilaisia hahmottamaan markkinointiteknologiakenttää sekä löytää uusia, suomalaisia palveluita.
Yritykset ovat luokiteltu globaalin Martech Landscape -koosteen mukaisesti kuuteen eri kategoriaan. Suomessa kookkaimmat kategoriat ovat Content & Experience (47 yritystä) ja Social & Relationships (42 yritystä). Muut kategoriat ovat Advertising & Promotion, Data, Management ja Commerce & Sales.
– Meille on kunnia-asia ylläpitää ja päivittää listaa suomalaisista markkinointiteknologia-alan yrityksistä. Tältä listalta tulevat lähitulevaisuuden kovimmat kotimaiset martech-kasvajat. Tämän koosteen myötä uskomme, että jokaisen markkinoijan on myös helpompi lähestyä ehkä vaikeaksikin koettua markkinointiteknologiakenttää, joka tarjoaa toki paljon mahdollisuuksia, mutta voi olla vaikea hahmottaa, sanoo MarkkinointiKollektiivin perustaja Santtu Kottila.
Kooste on tehty yhdessä MarkkinointiKollektiivi-yhteisön avulla vuoden 2021 aikana. Yrityksen kategoria listauksessa määräytyy sen perusteella, millaista tuotetta yritys tarjoaa. Jokaisella kuudella kategorialla on myös alakategoriat.
Kottilan mukaan koosteen lataamalla jokainen markkinoija hahmottaa paremmin erilaisten markkinointiteknologioiden tarjoamaa ja saa sitä kautta ajatuksia oman organisaationsa markkinoinnin kehittämiseksi.
– Alan yritysten nostaminen on hyödyllistä ekosysteemin kehittymiselle Suomessa, ja koosteen tarkoituksena on myös nostattaa kotimaisia markkinointiteknologioita, jotta suomalaisten markkinoijien olisi helpompaa löytää nimenomaan kotimaisia teknologioita, Kottila jatkaa.
Alan yritysten nostaminen on hyödyllistä ekosysteemin kehittymiselle Suomessa
Listauksessa on mukana yhteensä 169 yritystä, kun viime vuonna – jolloin selvitys tehtiin ensimmäistä kertaa – lukema oli 168. Viime vuoden listauksesta on jäänyt pois 17 yritystä ja tilalle on tullut 18 uutta.
Merkittävimpiä poistujia ovat Neverthink ja Verto Analytics, jotka molemmat olivat lupaavia startupeja mutta ajautuivat lopulta konkurssiin. YouTube-videoita omiksi kanaviksi valikoinut Neverthink keräsi miljoonien eurojen sijoituspotin, ja yritykseen sijoitti muun muassa meikkijätti Estée Lauder. Digitaaliseen kuluttaja-analytiikkaan erikoistunut Verto puolestaan keräsi rahoitusta yhteensä yli 20 miljoonaa euroa.
Neverthinkin ja Verton tarinat osoittavat, että alalla nopeasti kasvaneet ja ylisanoja keränneet yhtiöt eivät ole pomminvarmoja menestyjiä, vaan tie voi käydä nopeasti myös alaspäin.
Finnish Martech Landscape 2022 -listauksen merkittävimmät kasvuraketit ovat raportoinnin automaatiotyökalua kehittävä Supermetrics ja ohjelmistoyhtiö Smartly. Supermetricsin liikevaihto kasvoi vuonna 2020 liki 23 miljoonaan euroon. Smartlyn liikevaihto oli tuolloin 33,5 miljoonaa euroa.
Kottila kertoo, että Finnish Martech Landscapeen lisätään loppukeväästä myös yritysten vuoden 2021 liikevaihdot.
– Liikevaihtojen seuranta tuo tähän kokonaisuuteen mielenkiintoisen ulottuvuuden, kun voimme toimijoiden määrän lisäksi seurata myös niiden kansantaloudellista merkitystä.