Unsplash/Eduardo Soares
Ilmiöt

Suomalaiset ovat lähes yksimielisiä siitä, että yritysten pitäisi lopettaa kaikki toimintansa Venäjällä – nämä suomalaisyritykset ovat jättäneet negatiivisimman kuvan kuluttajiin

25.3.2022 11:45
Toni Rajamäki
61 prosenttia suomalaisista valmiina boikotoimaan Venäjällä jatkavia yrityksiä.

Valtaosa suomalaisista ajattelee, että suomalaisyritysten pitäisi lopettaa toimintansa Venäjällä ja Valko-Venäjällä sodan takia, kertoo viestintätoimisto Pohjoisranta BCW:n kyselytutkimus.

Tutkimuksen mukaan 85 prosenttia vastaajista vaatii yrityksiä lopettamaan toiminnan joko pysyvästi tai väliaikaisesti. Ainoastaan kolme prosenttia vastaajista sanoo, että toimintaa voi jatkaa normaalisti.

Asia on ollut viime viikot tapetilla, kun suurin osa länsimaisista yrityksistä on päättänyt Venäjä-toimintonsa. Myös lukuisat suomalaisyritykset, kuten S-ryhmä, Hesburger ja Valio, ovat ryhtyneet toimenpiteisiin. Jotkin tunnetut brändit eivät ole kuitenkaan vielä päättäneet kaikkia toimiaan. Suomalaisista näihin lukeutuu ainakin Nokian Renkaat.

Pohjoisranta BCW:n kyselyn mukaan suomalaiset ovat myös valmiita boikotoimaan Venäjällä jatkavia yrityksiä. 61 prosenttia vastaajista sanoo olevansa valmiina boikotoimaan, ja 26 prosenttia sanoo olevansa mahdollisesti valmis tilapäiseen boikottiin.

Vastaajilta kysyttiin myös, millaisen kuvan suomalaisbrändit ovat antaneet Venäjä-toimillaan Ukrainassa käytävän sodan aikana. Tarkoituksena oli selvittää, mitkä yritykset ovat jättäneet positiivisimman kuvan ja mitkä negatiivisimman.

Positiivisessa mielessä spontaaneissa vastauksissa nousevat kärkeen S-ryhmä ja Valio. Negatiivisessa mielessä kärkeen nousivat Teboil ja Fortum. Teboil joutui kohun keskelle heti sodan alussa, sillä yhtiön omistaa venäläinen öljyjätti Lukoil. Tilannetta pahensi Teboilin Suomen-yrityksen markkinointi- ja viestintäjohtajan vaikutusyritys mediaan. Fortum puolestaan ilmoitti lopettavansa investoinnit Venäjälle, mutta yhtiö jatkaa toimintojaan maassa muuten normaalisti.

Kysely toteuttiin Bilendi Oy:n M3 Research -verkkopaneelissa 18.–20. maaliskuuta, jolloin Nokian Renkaat ei ollut vielä joutunut kohun keskiöön.

Kenties mielenkiintoisin näkemys liittyy Fazeriin, sillä brändi sai kolmanneksi eniten mainintoja sekä positiivisesti että negatiivisesti mieleen nousevana yrityksenä. Ristiriitainen näkemys johtunee siitä, ettei yhtiö päättänyt leipomotoimintaansa heti sodan alussa. Lopulta Fazer kuitenkin kertoi kaikkein toimintojensa loppumisesta maassa.

Lue myös: Anssi Järvinen sanoo Teboilin tilanteen olevan toivoton – "Tällaista röyhkeyttä ei voi eikä saa antaa anteeksi"

MAINOS
MAINOS
MAINOS