Facebook on pitänyt yhä asemansa Suomen suosituimpana somemainoskanavana, kertoo Fonectan tuore tutkimus, jonka toteutti tutkimustoimisto IROResearch.
Fonecta selvitti sadalta markkinointipäätöksistä vastaavalta ja niihin osallistuvalta, miten yritykset käyttävät sosiaalisen median kanavia mainontaan. Tutkimus tehtiin loka–marraskuun vaihteessa, ja tarkastelu koski edeltänyttä puolta vuotta.
Tuloksien mukaan 81 prosenttia yrityksistä on mainostanut viimeisen reilun puolen vuoden aikana Facebookissa. Toiseksi suosituin kanava on ollut etenkin B2B-markkinointiin soveltuva LinkedIn (74 prosenttia) ja kolmanneksi suosituin Instagram (69 prosenttia), joka soveltuu etenkin B2C-markkinointiin ja nuorten tavoittamiseen.
Kärkikolmikko on tehnyt selkeän eron muihin kanaviin. Esimerkiksi neljänneksi suosituinta kanavaa, YouTubea, käytti tarkastelujakson aikana vain noin joka kolmas mainostaja. Twitteriä käytti puolestaan joka neljäs.
Lähes kaikki tutkimukseen osallistuneet yritykset ovat käyttäneet sosiaalista mediaa mainonnassaan. Kärkiviisikon lisäksi yritykset olivat mainostaneet Googlessa, Jodelissa, Pinterestissä, Snapchatissa, TikTokissa, Twitchissä ja Vimeossa. Vastaajayrityksistä noin kolmasosa oli Fonectan omasta asiakasrekisteristä ja loput Suomen top 500 -listattuja yrityksiä.
Tutkimuksessa kartoitettiin myös, mikä on ollut oman yrityksen kannalta paras somekanava muun muassa kohderyhmän tavoittamisen, liikenteen ja liidien kannalta. Vastaajista 51 prosenttia näkee Facebookin parhaimpana. LinkedInistä samaa sanoo 25 prosenttia.
Muut kanavat eivät pääse lähellekään samoja lukuja, sillä esimerkiksi Instagramia pitää parhaimpana vain kahdeksan prosenttia ja YouTubea kaksi prosenttia.
Jos puhutaan pelkästään yrityspäättäjien tavoittamisesta, on LinkedIn selkeästi paras mainoskanava somessa, sillä 81 prosenttia yrityksistä on sitä mieltä. Toiseksi suurimmat luvut saavat Facebook ja Twitter, jotka molemmat keräsivät kahdeksan prosenttia äänistä.
Tutkimuksesta selviää, että kuusi kymmenestä yrityksestä käyttää somemarkkinointikumppania. Noin joka neljäs yritys ei ole vielä hankkinut kumppania tai edes harkinnut sellaisen hankkimista. Joka kahdeksas vastaaja harkitsee asiaa.
Yrityksiltä kysyttiin myös niiden suhtautumisesta kasvaneeseen kanavatarjontaan. Neljä viidestä yrityksestä sanoo, ettei somekanavia ole tänä päivänä liikaa.
– Mainostajien asenne sometarjontaa kohtaan on ilahduttava. Kun sekä kanavien että käyttäjien määrä on Suomessa yhä kasvussa, yritysten kannattaisi hyödyntää somen eri mainosmahdollisuuksia vieläkin monipuolisemmin. Monikanavaisuus on asiakaslähtöisyyttä myös mainonnassa, sanoo Fonectan kasvumarkkinointipäällikkö Terho Tirkkonen tiedotteessa.