Klarna
Digitaalisuus

Suomalaisten verkko-ostaminen jatkoi kasvuaan

18.8.2022 8:45
Toni Rajamäki
Verkko-ostamisen suosio on räjähtänyt korona-aikana, eikä kehitykselle näy loppua.

Koronarajoitusten poistuttua on arvioitu, että ihmiset palaavat ryminällä kivijalkakauppaan, mikä on varmasti osittain tapahtunutkin. Korona-aika muutti kuitenkin suomalaisten suhtautumisen verkko-ostamiseen, jonka kasvu on jatkunut tänäkin vuonna, kertoo Klarnan Shopping Pulse -raportti.

Raportin mukaan viikoittain verkosta ostavien suomalaisten määrä kasvoi viisi prosenttia huhti-kesäkuussa 2022 verrattuna samaan aikaan viime vuonna. Asennemuutosta nähtiin etenkin 18–40-vuotiaissa: 41 prosenttia 18–24-vuotiaista ja 34 prosenttia 25–40-vuotiaista tekee mieluummin suuremman osan ostoksistaan verkossa kivijalan sijaan.

MAINOS

Koko väestön kohdalla verkossa mieluummin asioivien osuus kasvoi 10 prosenttia viime vuoteen verrattuna.

Alle 40-vuotiaista vain alle 30 prosenttia valitsee ensisijaisesti kivijalan. 18–24-vuotiaista myymälässä asioisi mieluummin 23 prosenttia ja 25–40-vuotiaista 29 prosenttia.

Tutkimus alleviivaa, että verkkokauppaan panostaminen on entistä tärkeämpää, mutta samalla raportti kertoo, että verkkokaupoilla riittää vielä kehitystyötä.

– Laajempi valikoima ja hintavertailun helppous ovat siivittäneet verkkokaupan kasvua etenkin nuorempien sukupolvien keskuudessa, mutta suomalaiset kokevat yhä saavansa parempaa palvelua kivijalassa. Menestyneimmät kauppiaat pyrkivät luomaan saman, saumattoman kokemuksen – eli tuomaan esimerkiksi henkilökohtaisen palvelukokemuksen – myös verkkoon, kertoo Klarna Suomen maajohtaja Jacob Segercrantz tiedotteessa.

Suomalaiset sanovat verkkokaupan eduiksi laajan tuotevalikoiman (81 prosenttia), hintavertailun helppouden (81 prosenttia) sekä monipuoliset maksutavat (81 prosenttia). Kivijalan eduiksi lueteltiin muun muassa parempi sosiaalinen vuorovaikutus (87 prosenttia) sekä asiakaspalvelu (83 prosenttia). 

Myös tuotteen palauttaminen koettiin helpommaksi myymälässä, ja ehkä siksi suurin osa suomalaisista maksaisi mieluummin ostoksensa vasta saatuaan tuotteen (60 prosenttia) eikä heti kaupantekohetkellä (40 prosenttia). Tutkimuksen mukaan kaksi kolmasosaa suomalaisista suhtautuu myönteisemmin verkkokauppoihin, jotka antavat heidän vastaanottaa tuotteen ennen maksamista.

MAINOS
MAINOS