Unsplash/Sandro Schuh
Brändit

Suomalaisyritykset eivät halua ottaa kantaa, kun sponsorointikohteena oleva urheilujoukkue kilpailee ihmisoikeuksia rikkovissa maissa

10.2.2022 11:25
Toni Rajamäki
Yritysvastuupulssiin vastanneista suomalaisista suuryrityksistä lähes puolet huomioi urheilusponsoroinnin yrityksen eettisessä ohjeistossaan, mutta yritykset eivät puhu mielellään aroista aiheista.

Yritysvastuuverkosto FIBSin tuore Yritysvastuupulssi kertoo, että monet suomalaiset suuryritykset huomioivat urheilusponsoroinnin yrityksen eettisessä ohjeistossaan, mutta kipeistä aiheita ei haluta puhua.

Kyselyyn vastasi yli 40 FIBSin suurten jäsenyritysten vastuullisuusjohtajaa ja -asiantuntijaa. Mukana olivat muun muassa Veikkaus, Valio, Kotipizza Group, Nokian Tyres, Kesko, Fazer Group ja Lidl Suomi.

Vastaajista vain kuusi prosenttia sanoo, että kantaa ottaminen siihen, että sponsorointikohteena oleva suomalainen joukkue kilpailee ihmisoikeuksia rikkovissa maissa, on paras keino edistää eettisyyttä, vastuullisuutta ja kestävää kehitystä Suomessa ja muualla maailmassa urheilusponsoroinnin avulla.

Aihe on ollut tapetilla Pekingin olympiakisojen takia, koska Kiinaa syytetään vakavasti ihmisoikeusrikkomuksista. Myös tulevat Qatarin jalkapallon MM-kisat ovat olleet pitkään tapetilla samasta syystä.

Lue myös:

Miten Qatarin “kauhukisojen” yhteistyökumppanien pitäisi toimia? Asiantuntija Erkko Simsiön mukaan brändeille ei ole yhtä oikeaa toimintamallia

Brändeiltä tuli löysät housuihin olympialaisten alla

FIBSin kyselystä kuitenkin selviää, että lähes puolessa (47 prosenttia) vastanneista yrityksistä urheilusponsorointi huomioidaan yrityksen eettisessä ohjeistossa. Ohjeistoissa on muun muassa linjaukset siitä, miten urheilua sponsoroidaan ja miten varmistutaan sen vastuullisuudesta.

Avoin keskustelu sponsorikohteiden kanssa vastuullisuudesta ja eettisistä toimintatavoista nähdään parhaana keinona, jolla yritykset voivat edistää eettisyyttä, vastuullisuutta ja kestävää kehitystä urheilusponsoroinnin avulla. Näin sanoi jopa 94 prosenttia vastaajista.

Toiseksi parhaimpana keinona nähdään kriteerien asettaminen omalle vastuulliselle sponsoroinnille sekä muiden yritysten kannustaminen kriteerien asettamiseen.

– On ilahduttavaa nähdä, että vastuullisuus ja urheilusponsorointi kytkeytyvät yhä vahvemmin toisiinsa. Vaikka varsinainen yritysaktivismi on meillä vielä harvinaista, yritysten suosimalla rakentavalla dialogilla ja avoimella keskustelulla eettisistä toimintatavoista päästään hyvään alkuun, sanoo FIBSin toimitusjohtaja Kimmo Lipponen.

Puolet kyselyyn vastanneista yrityksistä sponsoroi tällä hetkellä urheilua. Yritysten urheilusponsoroinnin lähtökohtia ovat muun muassa markkinointiviestintä, oman yrityksen liiketoiminnan tukeminen sekä halu tukea lasten ja nuorten urheilua. Sponsoriyhteistyössä korostui erityisesti yhteiset arvot ja teemat, joita voidaan nostaa esiin viestinnässä. Teemoja voivat olla esimerkiksi nuorten syrjäytymisen ehkäisy, maahanmuuttajien kotouttaminen, työllisyys ja työkyky.

Sen sijaan yritykset, jotka eivät tehneet urheilusponsorointia, olivat valinneet muita, omille arvoilleen parempia kohteita, esimerkiksi järjestöjen tukemisen. Suoran urheilusponsoroinnin sijaan yritykset antoivat myös yksittäisiä lahjoituksia ja tekivät urheilijayhteistyötä - esimerkiksi brändilähettiläitä käyttämällä. Jos yritys ei sponsoroinut urheilua lainkaan, yritys koki olevansa alalla, jossa urheilu ei ole relevantti kumppani eikä siten edistäisi yrityksen omia vastuullisuustavoitteita.

Lähde: FIBSin tiedote

MAINOS
MAINOS
MAINOS