Kauppakeskukset ovat tällä hetkellä tietynlaisessa murrosvaiheessa, kun verkko-ostamisen suosio on kasvanut rajusti ja kasvaa edelleen. Siksi kauppakeskuksissa joudutaan miettiä yhä tarkemmin, kuinka pärjätä kilpailussa ihmisten ajasta.
Paljon puhutaan siitä, että enää ei riitä hyvät ja laadukkaat tuotteet. Kyse on ennen kaikkea elämysten luomisesta ja arvon tuottamisesta, joilla luodaan vahva asiakaskokemus. Tulevaisuuden kauppakeskus voikin olla hyvin erilainen kuin mihin on totuttu.
Suuntaa tulevaisuudelle näyttää muun muassa suomalaisyritys Digital Nature, joka on juuri kerännyt 1,5 miljoonan euron rahoituksen ja saanut sijoituksen muun muassa Supercellin perustajajäseneltä Mikko Kodisojalta. Digitaalisia taidetiloja ja interaktiivisia elämyksiä alustateknologiansa avulla rakentana Digital Nature tiedotti tänään torstaina, että yritys järjestää ensimmäisen digitaalisen näyttelynsä Helsingissä Citycenter-kauppakeskuksessa ja antaa ensi maistiaisen siitä, millä keinoin elämyksiä voidaan luoda tulevaisuuden kauppakeskuksissa.
Ensimmäisessä näyttelyssä on Muumi-teema: Muumit seikkailevat yhdessä kävijöiden kanssa 1500 neliömetrin tilassa, johon luodaan Digital Naturen alustateknologialla interaktiivinen käyttäjäkokemus. Yritys suunnittelee tilan visuaalisen teeman, joka toteutetaan käyttämällä yhtiön taide- ja viihdealustateknologiaa. Teeman mukainen taidekokonaisuus rakennetaan projektorien, animaation ja moniäänisten audiolaitteiden avulla.
Teknologiaa voi hyödyntää kaikenlaisissa julkisissa tiloissa.
– Meillä on vahva visio tulevaisuuden kauppakeskuksista ja muista julkisista tiloista, joihin asiakkaat eivät tule vain shoppailemaan vaan nauttimaan elämyksestä yhdessä ystäviensä ja perheidensä kanssa. Tiimillämme on vahva tausta pelien kehittäjinä, joten osaamme toteuttaa tiloja, jotka tempaavat mukaansa ja sykähdyttävät, kertoo Digital Naturen toimitusjohtaja ja perustajajäsen Mikko Honkakorpi tiedotteessa.
Citycenterin omistavan Spondan toimitusjohtaja Christian Hohenthal painottaa, että kauppakeskusten on kehityttävä maailman muuttuessa, ja siksi kauppakeskus halusi lähteä yhteistyöhön Digital Naturen kanssa.
– Haluamme tehdä yhteistyötä innovatiivisten kumppaneiden kanssa, jotka tuovat uusia ja mielenkiintoisia konsepteja kauppakeskuksiimme. Ne elävöittävät tiloja etenkin poikkeusajan jälkeen. Vähittäiskauppa on muuttumassa uusien toimijoiden myötä, ja me haluamme olla edelläkävijöitä yhdessä asiakkaidemme kanssa, Hohenthal kommentoi.
Muumi-hahmot valikoitui näyttelyyn niiden kansainvälisesti tunnetun brändinsä takia.
– Tämä hanke on suomalaisen teknologia- ja pelialoilta kumpuavan erityisosaamisen taidonnäyte, jota on suuri ilo esitellä kansainvälisesti – eikä vähiten siksi, että tämä on paljon sujuvammin toistettavissa erilaisissa lokaatioissa. Muumi-faneille ja meille tämä on erityisen ilahduttavaa myös siksi, että vihdoin Helsinki Tove Janssonin kotikaupunkina saa oman Muumi-kohteensa, sanoo Moomin Characters Ltd Oy:n toimitusjohtaja Rolf Kråkström.