Markkinointitoimistoilla ja yritysten in-house-markkinoijilla on usein ongelmana löytyy hyviä tekijöitä ja kumppaneita. Toimistoissa painitaan osaajapulan kanssa, kun kovia tekijöitä lähtee ja tilalle ei löydy saman luokan tekijöitä, vaikka heitä olisikin markkinoilta naarattavissa. Yritykset puolestaan eivät aina löydä oikeaa toimistokumppania, kun tarjonta on kasvanut valtavaksi ja ymmärrys toimistoista on vähäistä.
Näistä syistä kaksi kokenutta markkinoijaa, muun muassa Vapa Medialta tutut Noora Wuolanne ja Laura Battilana, päättivät perustaa Monday Road -nimisen konsulttiyrityksen, joka haluaa ratkoa markkinointialan kumppanuuksiin liittyviä ongelmia. Yksinkertaisuudessaan Wuolanne ja Battilana haluavat saada toimistot löytämään oikeat tekijät ja yritykset löytämään oikeat toimistot – ja miksei myös tekijät.
Wuolanne ja Battilana ovat seuranneet alaa sisäpiiristä usean vuoden ajan ja painottavat, että ongelmat eivät ole pelkkää sanahelinää vaan aitoja huolenaiheita, jotka jarruttavat jokaisen osapuolen kasvua.
Rekrytoinnin suhteen konsulttikaksikko ei ole keksinyt pyörää uudelleen, sillä toimintatapa pohjautuu “headhunttaukseen”, jota lukuisat henkilöstöyritykset tarjoavat. Monday Roadista voisi kuitenkin sanoa, että yritys on keksinyt uuden ominaisuuden pyörään, jotta ajopeli olisi entistä nopeampi, tehokkaampi ja kaikin puolin parempi.
Wuolanne kertoo hienouden piilevän siinä, että Monday Roadilla on laajat verkostot ja vankka kokemus markkinointialasta – toimistoista ja tekijöistä – mitä taas perinteisiltä suorahakuun keskittyneiltä konsulteilla ei lähtökohtaisesti löydy. Toinen asia on se, että Monday Road haluaa löytyy kaikenlaisia tekijöitä toimistojen avuksi.
– Haluamme disruptoida “headhunttaus-alaa”, josta normaalisti luullaan, että palvelun kautta etsitään vain uusi toimari ja maksetaan siitä toistakymmentä tuhatta euroa, Wuolanne avaa.
Eli Monday Road etsii tekijöitä myös perushommiin järkevällä komissiolla. Tyyli on tuttu etenkin IT-alalta.
Wuolanne ja Battilana uskovat, että tällaiselle palvelulle ei ole koskaan ollut näin kovaa kysyntää, sillä pandemiavuodet muuttivat työmarkkinoita. Maailmanlaajuinen Great Resignation -ilmiö on johtanut kovan luokan osaajien irtisanoutumisiin, ja monet heistä ovat alkaneet tehdä töitä freelancerina.
Haluamme disruptoida “headhunttaus-alaa”, josta normaalisti luullaan, että palvelun kautta etsitään vain uusi toimari ja maksetaan siitä toistakymmentä tuhatta euroa.
Toimistot ovat hakeneet ahkerasti lähtijöiden tilalle uusia kasvoja, mutta hyvien tekijöiden löytäminen on iso haaste. Toinen haaste on, että kovan luokan freelancereista käydään tiivistä kilpailua, jolloin useat toimistot jäävät nuolemaan näppejään.
– Hakemuksia tulee paljon, mutta laatutekijöitä ei ole tarpeeksi. Toimistot saavat paljon keskivertohakemuksia, ja silloin ne joutuvat tilanteeseen, jossa pitää valita kahden vaihtoehdon väliltä: joko valita yksi keskivertohakijoista tai kääntyä kalliin “headhuntterin” puoleen. Jos hyvin käy, omista verkostoista voi löytyä sopiva tekijä, Wuolanne avaa nykytilannetta.
Wuolanne painottaa myös, että syväosaajia löytyy oikeasti paljon, mutta suurin osa heistä on palkkatöissä eikä etsi uusia tuulia. Kaikista edellä mainituista syistä freelancerien merkitys markkinoinnin alalla on muuttunut lyhyessä ajassa. Freelancerien tarjoama panos voi olla suuri, ja siksi oikeiden freelancerien löytäminen on arvokasta.
– Aiemmin freelancerit ajateltiin lisäkäsinä, nyt he tekevät suorittavaa työtä. Heiltä ostetaan strategista näkemystä.
Toinen arvoa tuottava tekijä freelancerien suhteen on taloudellisen riskin minimointi. Rekrytointi voi olla tällaisessa maailmantilanteessa iso huolenaihe.
– On vaikea sanoa, miltä maailma näyttää ensi keväänä. Uskaltaako ketään edes palkata nyt? Silti yrityksen pitää samaan aikaan pyrkiä eteenpäin, Wuolanne jatkaa.
Wuolanne ja Battilana antavat laajat verkostonsa myös brändien haltuun, sillä markkinointia ostavilla yrityksillä saattaa olla pallo pahiten hukassa. Toki monilla yrityksillä on pitkäaikaiset kumppanit ja toimivat yhteistyösuhteet, mutta koko ajan uudet yritykset – ja monesti myös vanhat – etsivät uusia kumppaneita.
Moni yritys on siinä tilanteessa, ettei kokemusta markkinoinnin ostamisesta löydy eikä markkinointi kuulu yrityksen vahvuuksiin. Tällöin palvelun ostaminen on kaikkea muuta paitsi helppoa.
– Haluamme auttaa markkinointijohtoa löytämään oikean toimistokombinaation. Tänä päivänä asiakas jää aika yksin kilpailutuksissa, ja toimistokenttä on muuttunut suuresti. Paljon on syntynyt uusia toimistoja, paljon on myös kuollut. Luovan alan syvä tunteminen ja laajat verkostomme tuovat etua kilpailutuksiin ja kasvattavat kilpailukykyä sekä tietenkin madaltavat kynnystä ja riskiä sopivan yhteistyökumppanin tai asiantuntijan valinnassa, Battilana kertoo.
Battilana myös painottaa, että toimistovalinnan sujuvoittaminen vapauttaa runsaasti aikaa ja resursseja yritykselle, ja siinä hän lienee enemmän kuin oikeassa: yrityksillä saattaa olla tarve monille erilaisille kumppaneille, ja parhaan toimiston löytäminen vie runsaasti aikaa, jos työkaluna on vain Google.
Wuolanne kertoo esimerkin eräästä asiakkaasta, joka oli yrittänyt etsiä ajatusjohtajuudesta tietävää toimistoa. Googlesta oli löytynyt 17 toimistoa, jotka sanovat olevansa Suomen johtava ajatusjohtajuuden toimisto.
– Kun asiakas etsii toimistoa Googlesta, hän näkee ne, jotka käyttävät rahaa hakukonemainontaan. Monet hyvät, juuri tälle yritykselle sopivat toimistot eivät pakosta tule Googlessa esiin ollenkaan, Battilana alleviivaa.