Bränditutkimusta tekevä Brand Finance on selvittänyt Suomen 25 arvokkainta brändiä vuonna 2022, ja tulokset eivät yllätä: Nokia on edelleen selkeä johtaja, ja viiden parhaan joukossa nähtiin vain yksi muutos.
Nokian brändin arvo on selvityksen mukaan 7,7 miljardia euroa. Laskua edellisvuoteen nähtiin kolme prosenttia. Pohjoismaissa Nokian brändi on neljänneksi arvokkain heti ruotsalaisten Ikean (15,3 miljardia euroa), Volvon (15,1) ja HM:n (10,5) jälkeen.
Nokia oli 2000-luvun alussa yksi maailman arvokkaimmista brändeistä. Nykyään se mahtuu Euroopassa 50 arvokkaimman brändin joukkoon. Suomessa Nokia on pitänyt ykkössijaa jo kuusi vuotta peräkkäin.
Kokonaisuudessaan Suomen 25 arvokkaimman brändin yhteenlaskettu arvo on laskenut vuodessa kolmella prosentilla ja oli 24,3 miljardia euroa.
Suomen listan kärkiviisikon muodostavat Nokia, Neste (2,2 miljardia), Kone (2,0), Kesko (1,6) ja Valio (1,3). Kärkipäästä selkeintä nousua on tehnyt uusiutuviin polttoaineisiin panostava Neste, jonka brändin arvo nousi vuodessa 20 prosentilla. Viime vuoden listauksessa Neste oli kolmas ja Kone toinen, mutta nyt roolit ovat muuttuneet.
Kärkikymmenikössä tapahtui muutamia muutoksia. Elisa (1,2 miljardia) nousi yhdeksänneltä sijalta kuudenneksi, UPM (1,0) tippui kuudennelta sijalta seitsemänneksi, Stora Enso (1,0) tippui seitsemänneltä sijalta kahdeksanneksi, Metso-Outotec (0,8) nousi 13. sijalta yhdeksänneksi ja Supercell nousi 11. sijalta 10:nneksi. Kärkikymmeniköstä tippuivat Fortum ja S-Market.
25 suurimman joukosta isointa nousua on tehnyt Elisa, jonka brändin arvo kasvoi jopa 67 prosentilla.
1. Nokia
2. Neste
3. Kone
4. Kesko
5. Valio
6. Elisa
7. UPM
8. Stora Enso
9. Metso-Outotec
10. Supercell
Lähde: Brand Financen tiedote
Juttua muokattu 8. huhtikuuta 2022 kello 10.43: korjattu brändien arvoja