Suomen Podcastmedia on myyty ruotsalaiselle Podx Groupille. Suomen. Podx Groupista tulee kaupan jälkeen Suomen Podcastmedian enemmistöomistaja.
– Käytännössä arki jatkuu aika samanlaisena, ja itsenäinen päätöksenteko säilyy täällä Suomessa. Myös henkilöstö jatkaa aivan normaalisti, Suomen Podcastmedian toimitusjohtaja Juhani Pajunen kommentoi.
Suomen Podcastmedia on Suomen suurin podcastien tuottaja. Sen suosittuja podcasteja ovat muun muassa true crime -sarjat Ex-jengipomo Keijo Vilhusen elämä, 8 rikosta alamaailmasta ja Sarjahukuttaja. Yritys on tehnyt kaupallisia podcasteja monille tunnetuille brändeille, kuten Danske Bankille, Arlalle, Bo LKV:lle ja Raisiolle.
Hyvä podikonsepti, joka on jossain maassa toiminut, voidaan idea lisensoida toiseen maahan.
Pajunen kertoo, että kaupan myötä kansainväliset myyntikanavat aukeavat nyt aivan eri tavalla. Hän selittää, että lisensointi on ollut parin viime vuoden aikana iso trendi podcast-maailmassa.
– Jos siis on olemassa hyvä podikonsepti, joka on jossain maassa toiminut, voidaan idea lisensoida toiseen maahan. Jos podcast on oikein vahvasti käsikirjoitettu, se voidaan siirtää lähes sellaisenaan käännettynä, Pajunen kertoo.
Suomen Podcastmedia on jo aiemmin saanut pari podcast-sarjaa pohjoismaiseen levitykseen, mutta vaikka kyseessä onkin Suomen mittakaavalla suuri podcast-tuotantoyhtiö, on Pohjolan perukoilta pitkä tie esimerkiksi isoille Euroopan markkinoille.
Yrityksen ostaneeseen Podx Groupiin kuuluvat myös vuonna 2022 ostetut argentiinalainen Posta, brittiläinen Goldhawk Productions ja ranskalaiset Studio Minuit sekä Nouvelles Écoutes, kuten myös kuukausi sitten ostettu, Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa toimiva Filt. Osana konsernia aukeavat neuvotteluväylät suuriin julkaisijoihin, kuten Spotifyhin tai Wonderlyyn, aiempaa helpommin.
– Jos meillä on hyvä idea, saamme nyt kyllä itsemme kuuluviin. Se on tässä myös iso muutos, jota ruvetaan aktiivisesti työstämään, Pajunen sanoo.
Myös kaupallisten podcastien osalta Suomen Podcastmedialla on nyt paremmat mahdollisuudet päästä suuriin brändeihin kiinni.
– Iso firma ei todennäköisesti osta miltään mies ja mikrofoni -tyyppiseltä firmalta, ja vaikka olemme toki jo pitkään olleet kaukana siitä, tuo yrityskauppa mukanaan tietysti muskeleita ja uskottavuutta, Pajunen sanoo.
Hän myös muistuttaa, ettei ole mitenkään poissuljettua, etteikö lisensointia voisi tehdä myös yritys-podcastien puolella. Usein kuitenkin unohdetaan, että kun podcast on saatu valmiiksi, on työ vasta puolivälissä. Se pitää saatella myös kuuntelijoiden korviin.
– Suomessa toimivan podikonseptin voisi viedä myös muille markkinoille, joilla yritys toimii. Se kuitenkin vaatii ostokontakteja ja paikallista tuotanto- ja markkinointiosaamista. Jos vaikkapa joku iso konserni haluaisi tehdä Tanskassa podin, niin eihän meillä täällä Suomessa ole tietoa, miten sitä markkinoidaan siellä. Tämä kauppa tuo nyt sinnekin puolelle uusia mahdollisuuksia.