Markkinatutkimus- ja data-analytiikkayritys Yougov on selvittänyt Suomen vahvimmat teknologiabrändit vuonna 2022, ja selvityksen mukaan vahvimman brändin titteli menee Samsungille.
Yougov käytti tutkimuksessaan pisteindeksiä, joka muodostuu kuuden eri imagotekijän keskiarvosta. Osatekijät ovat laatu, yleinen mielikuva, vastine rahoille, suosittelu, maine ja asiakastyytyväisyys, jotka yhdessä antavat yleiskuvan brändin yleiskunnosta.
Samsungin pistepotti oli 38,2, jolla otettiin ylivoimainen ykkössija. Samsungin kanssa kärkikolmikkoon ylsivät Sony (28,2 pistettä) ja Canon (27,3). Nokia jäi vertailussa vasta neljänneksi.
Yllättävää on kenties se, että huippubrändi Apple ylsi vasta 10. sijalle. Kansainvälisessä vertailussa Apple oli kolmas heti Samsungin ja Sonyn jälkeen.
Suomessa kärkikymmenikköön mahtuivat myös Elisa, LG, Nikon, Philips ja Microsoft.