Suomessa toimivien suoramyyntiyritysten vähittäismyynti kuluttajille oli viime vuonna 99,8 miljoonaa euroa. Tieto käy ilmi alan kattojärjestön WFDSA:n (World Federation of Direct Selling Association) yhdessä kunkin maan toimialajärjestön kanssa toteuttamasta selvityksestä.
Suosituimmat tuotekategoriat Suomen Asiakkuusmarkkinointiliittoon kuuluvissa suoramyyntiyrityksissä olivat: hyvinvointi, jonka osuus oli 51 prosenttia, kosmetiikka ja hygieniatuotteet 35 prosentin osuudella ja kodinhoitotuotteet, jotka kattoivat 7 prosenttia myynnistä.
– Viime vuosi oli suoramyyntialalla murroksen aikaa. Ihmiset palasivat normaaliin arkeen ja tämä toi mukanaan uusia ihmisiä suoramyyntialalle. Näimme lisääntyvää kiinnostusta suoramyyntialaa kohtaan sekä digitaalisissa kanavissa että fyysisessä maailmassa, sanoo Asiakkuusmarkkinointiliiton suoramyyntifoorumin puheenjohtaja, Oriflame Cosmeticsin Henrik Grannas tiedotteessa.
"Viime vuosi oli suoramyyntialalla murroksen aikaa."
Suoramyynnin ytimessä ovat Asiakkuusmarkkinointiliiton mukaan suosittelu, henkilökohtainen palvelu ja jälkimarkkinointi. Koronarajoitukset vauhdittivat suoramyyntialan digisiirtymää entisestään. Rajoitusten poistuttua digikanavien, eritysesti sosiaalisen median, merkitys on jatkanut kasvuaan. Digikanavat ovatkin yhä tärkeämpiä väyliä tietoisuuden lisäämiseksi suoramyyntiyritysten tarjoamista tuotteista ja palveluista.