Markkinointiviestintätoimisto Supersonin pari viime vuotta ovat olleet haastavia, mutta nyt toimisto aikoo vaihtaa vaihdetta ja nousta seuraavalle tasolle. Kasvua on palkattu vauhdittamaan Teppo Heikkinen, joka nousi toimitusjohtajaksi Samppa Vilkunan saappaisiin. Yrityksen perustajiin kuuluva Vilkuna keskittyy jatkossa Supersonin kansainvälistymishankkeeseen.
Aiemmin muun muassa Lataamo Groupin toimitusjohtajana työskennellyt Heikkinen on ollut urallaan kasvattamassa monia eri yrityksiä, joten hän osaa tunnistaa potentiaaliset menestyjät. Supersonissa on juuri niitä asioita, joiden avulla yritys voi kasvaa merkittävästi – ja juuri siksi Heikkinen päätti tarttua tilaisuuteen.
– Inspiroiduin siitä, miten jännittävässä tilanteessa tämä yritys on. Tarina on lähtenyt hyvin liikkeelle, ja nyt on aika nousta seuraavalle tasolle. Superson on mielestäni sellainen yhtiö, jolla on oikeasti uniikki konsepti. Sitä on nyt testattu pitkään, ja yritys on saanut paljon oppia, joten nyt on oikea aika mennä eteenpäin, Heikkinen sanoo.
Supersonin konsepti toden totta on erilainen, sillä sen palveluksessa on satoja itsenäisiä asiantuntijoita, joista aina valitaan parhaiten sopiva ryhmä jokaiseen projektiin. Konsepti takaa sen, että Supersonilta löytyy kaikkiin mahdollisiin asioihin runsaasti asiantuntemusta. Yksikään projekti ei voi kaatua siihen, etteikö yrityksestä löytyisi tarpeeksi asiantuntemusta.
– Meillä on 600 spesialistin ryhmä, joista valtaosa on kansainvälisen tason tekijöitä, joten vaikka olemme joidenkin silmissä pieni toimija, työmme jälki on silti parhaimmillaan maailmanluokkaa. Jatkossa nostamme riman entistä korkeammalle.
Vaikka olemme joidenkin silmissä pieni toimija, työmme jälki on silti parhaimmillaan maailmanluokkaa
Heikkinen käyttää Supersonin spesialistien tasosta esimerkkinä John Grantia, joka on kirjoittanut seitsemän kirjaa vastuullisuusasioista ja joka toimii globaalien brändien neuvonantajana. Supersonilla Grant on työskennellyt muun muassa Wärtsilän ja Vaisalan asiakastiimeissä.
– Meillä on tällaisia oman alueensa erityisosaajia. Tällaisia kavereita ei löydy minkään toimiston palkkalistoilta, hän huomauttaa.
Mutta missä Superson haluaa olla tulevaisuudessa? Mikä on Heikkisen suurin tahtotila?
– Vältän luvuista puhumista, mutta voin kertoa tavoitteeni olevan se, että Superson tunnettaisiin toimistona, joka tekee maailmanluokan markkinointiviestintää. Haluan, että olemme aina asiakkaiden mielessä, kun he valitsevat markkinointikumppania.
– Kehityksemme kulkee käsi kädessä työelämän murroksen kanssa. Siksi. Superson on nyt paljon ajankohtaisempi kuin aiemmin. Luova työ on muuttunut siihen suuntaan, että kovimmat asiantuntijat haluavat olla itsenäisiä toimijoita eikä jonkin toimiston palkkalistoilla. Meidän malli mahdollistaa tämän ja samalla sen, että spesialistimme pääsevät työskentelemään isojen kansainvälisten projektien parissa.
Luova työ on muuttunut siihen suuntaan, että kovimmat asiantuntijat haluavat olla itsenäisiä toimijoita eikä jonkin toimiston palkkalistoilla
Eikä Superson halua olla iso peluri vain Suomen markkinoilla. Tällä hetkellä yrityksellä on toimisto myös Singaporessa, josta saadut kokemukset ovat lupaavia. Tulevaisuudessa Superson lienee fyysisesti muissakin maissa.
– En voi vielä kertoa, mihin maahan lähdemme seuraavaksi, mutta tärkeintä on tietää se, että olemme onnistuneet Singaporessa. Pari vuotta sitten lähdimme sinne samalla mallilla kuin toimimme Suomessa, vaikka kyseessä on täysin erilainen markkina, mutta siitä huolimatta konseptimme toimi siellä. Se kertoo, että meillä on mahdollisuudet menestyä muissakin maissa, Heikkinen sanoo loppuun.