Kuluttajat pitävät Sustainable Brand Indexin mukaan listauksessa mukana olevia brändejä vuosi vuodelta vastuullisempina. Kuluttajat arvioivat kyselyssä mielikuviaan sekä brändien ympäristövastuullisuudesta että sosiaalisesta vastuullisuudesta, kumpaakin asteikolla 0–100, ja brändien keskimääräiset pisteet ovat olleet vuosi vuodelta paremmat viimeisen viiden vuoden ajan.
Sustainable Brand Index -listauksessa eniten sijoitustaan paransi viime vuodesta Kariniemen, joka nousi 37 sijaa listan sijalta 51 sijalle 14.
Venäläisen Lukoilin omistama polttoaine- ja huoltoasemaketju putosi listalla 77 sijaa.
Kovimman laskun listalla koki Teboil. Venäläisen Lukoilin omistama polttoaine- ja huoltoasemaketju putosi listalla 77 sijaa. Polttoaine- ja energiabrändit olivat muutenkin vahvasti edustettuina laskijoiden listalla. Teboil ei kuitenkaan ollut vastuullisuuden osalta suomalaisten kuluttajien mielestä kaikkein heikoin brändi. Pahnan pohjimmaisena oli nimittäin kyytisovellus Uber, jonka yhteenlaskettu ympäristövastuullisuuden ja sosiaalisen vastuullisuuden pisteluku oli 32 % asteikolla 0–200 %.
Viimeisten joukossa olivat Teboilin ja Uberin lisäksi myös British Airways, Amazon ja AirBaltic.
Kariniemen +37 sijaa
Telia +32
Kotipizza +28
IKEA +26
Matkahuolto +26
Jysk +25
Kovanen +24
Hartwall +22
PUUILO +20
Elisa +20
Teboil -77 sijaa
Euronics -66
Fortum -64
H&M -59
Stemma -55
Vantaan Energia -54
Coca-Cola -53
Tesla -53
St1 -52
CDON -49
Lue myös: 72 prosenttia suomalaisista kertoo, että vastuullisuus vaikuttaa heidän ostopäätöksiinsä
Sustainable Brand Index on Euroopan suurin riippumaton bränditutkimus koskien kestävää kehitystä, ja se suoritetaan kahdeksassa maassa eri puolilla Eurooppaa. Tutkimukseen haastateltiin yhteensä 80 000 kuluttajaa liittyen lähes 1600 eri brändiin. Suomessa tutkimusta on tehty vuodesta 2013 lähtien, ja tänä vuonna 12 000 kuluttajaa haastateltiin liittyen 228 brändiin.