Teknos
Brändit

Tällaisella markkinoinnilla perinteikäs maalivalmistaja Teknos panostaa kuluttajamyyntiin hakeakseen tasapainoa liiketoimintaansa

13.9.2021 10:25
Toni Rajamäki
Teknos on tullut tunnetuksi etenkin teollisuuden parissa. Nyt katseet ovat vahvasti myös kuluttajamarkkinoilla.

Koronatrendit ovat saaneet yrityksiä miettimään toimintaansa uudelleen. Joillekin yrityksille pandemia on tarjonnut tilaisuuden keksiä uusia tuotteita ja palveluita. Toisille korona on tuonut tilaisuuden panostaa tiettyihin kohderyhmiin aiempaa enemmän.

Rakennus- ja sisustusalalla yritykset ovat saaneet lyödä voimiaan entistä enemmän kuluttajasektorille, sillä kotien ja mökkien kunnostus ja sisustus ovat olleet isoja trendejä ihmisten kärvisteltyä kotona. Tämä on huomattu myös maalivalmistaja Teknoksella, jonka liiketoiminnasta valtaosa tulee teollisuudesta.

Perinteikäs suomalainen perheyritys päätti tänä vuonna, että nyt markkinointipanostuksia lyödään aiempaa enemmän kuluttajiin.  

– Olemme vahva kumppani ammattimaalareiden keskuudessa ja haluamme tehdä näkyväksi, että tuotevalikoimastamme löytyy myös kuluttajille monta sopivaa tuotetta eri käyttökohteisiin, Teknoksen Global Marketing Manager Ulla Kotila kiteyttää MarkkinointiUutisille.

Teknos on tehnyt kuluttajamyyntiä yrityksen alkuajoista lähtien – eli vuodesta 1948. Nyt markkinointiin on kuitenkin tehty täysin uudenlaisia panostuksia markkinointitoimisto Supersonin kanssa.

– Haemme tasapainoa liiketoimintaamme. Tiedämme, että laadukkaiden, innovatiivisten ja vastuullisten tuotteiden lisäksi kuluttajat arvostavat sitä, että teollisesti maalatut pinnat, esimerkiksi ikkunat, ovet tai keittiönkaapit, voidaan huoltomaalata kotona saman maalivalmistajan tuotteilla, joita teolliset valmistajat ovat alun perin käyttäneet. On siis luonnollista, että kuluttajasegmentti kasvaa ja kehittyy yhdessä teollisen liiketoiminnan kanssa.

Muutos näkyy markkinoinnissa selkeästi. Yrityksen verkkosivun visuaalinen ilme on päivitetty, ja työn alla on arkkitehdeille, suunnittelijoille, maalareille ja muille sisustusammattilaisille suunnatut ammattilaissivut. Kuluttajille ja sisustusammattilaisille suunnattuja esitteitä on päivitetty, ja uudet värikartat ovat saaneet yhtenäisen kannen ja ilmeen. Uutta ovat myös sisäilmaa puhdistavien Biora Air -maalien opasvideot kuluttajille.

Yhtenä isona tekona Teknos päätti valita valikoimastaan 105 väriä, joille yritys loi omat nimet ja tarinat. Kyseisiin tuotteisiin kuuluu myös oma inspiraatiokirja, jota on tuotu kuluttajien tietoisuuteen vaikuttajamarkkinoinnilla.

Kesällä Teknos lanseerasi Suomessa, Ruotsissa, Venäjällä ja Puolassa kampanjan, jossa Teknoksen värien viestitään olevan yhteydessä pohjoiseen luontoon ja kerrotaan niiden pitkästä kehitystyöstä. Kampanjan valokuvien takana on palkittu luontovalokuvaaja Konsta Punkka.

– Olemme panostaneet uuteen kuluttajille suunnattuun värikokoelmaan, jonka avulla haluamme auttaa kuluttajia löytämään kauniit ja kestävät ratkaisut koteihinsa mahdollisimman helposti. Tähän liittyen olemme kehittäneet materiaaleja, jotka näkyvät ensi vuoden aikana sekä myymälöissä että eri kanavissa. Lisäksi tavoitteenamme on lisätä tunnettuutta suomalaisena maalivalmistajana brändikampanjan avulla, Kotila selvittää.

Teknoksen inspiraatiokirjan kuvissa tuodaan esiin pohjoista luontoa.
Kuvista on vastannut somevaikuttaja Konsta Punkka, jolla on Instagramissa 1,3 miljoonaa seuraajaa.

Teknoksen valttikortteja kilpailussa markkinassa ovat muun muassa laatu ja vastuullisuus. Kuluttajamarkkinoilla isona toimijana on Tikkurila, mutta kilpailu on kasvanut merkittävästi muun muassa Bilteman ja Rustan kaltaisten toimijoiden omien, edullisten tuotteiden myötä.

– Olemme ylpeitä laadukkaista tuotteistamme, ja tuotteiden turvallinen käyttö on meille tärkeää. Tästä syystä meidän tuotteitamme on helppo käyttää, ne ovat kestäviä ja ne on kehitetty ympäristö- ja hyvinvointikriteerit huomioiden. Useilla tuotteillamme on Joutsenmerkki ja Allergia-, iho- ja astmaliiton tunnus, Kotila muistuttaa.

MAINOS
MAINOS