St1
Brändit

Talviurheilijoiden ilmastojärjestöt syyttävät St1:stä viherpesusta – näin energiayhtiöstä vastataan

24.11.2022 12:05
Toni Rajamäki
Protect Our Winters Finland ja Save Pond Hockey keskeyttivät yhteistyönsä Urheilun ja liikunnan kulttuurikeskus Tahdon kanssa, koska St1 sponsoroi järjestön näyttelyä.

Talviurheilijoiden ilmastojärjestöt Protect Our Winters Finland ja Save Pond Hockey kertoivat keskiviikkona jäädyttäneensä yhteistyönsä Suomen Urheilumuseosäätiön alaisen Urheilun ja liikunnan kulttuurikeskus Tahdon kanssa. Järjestöt kertovat syyksi sen, että Tahdon Menneen talven lumet -näyttelyä sponsoroi energiayhtiö St1.

Protect Our Winters Finland ja Save Pond Hockey puhuvat tiedotteessaan “irvokkaasta sponsoriyhteistyöstä” ja sanovat kumppanuuden täyttävän viherpesun merkit, koska St1 on fossiiliyhtiö.

– Talviurheilijoiden ilmastojärjestöinä katsomme, että on irvokasta, että nimenomaan ilmastoaiheista näyttelyä sponsoroi näkyvästi energiayhtiö St1, jonka vuosittaiset, fossiilisten polttoaineiden tuotannosta ja myynnistä syntyvät päästöt ovat mittavasti suuremmat kuin koko Suomen liikenteen vuosittaiset päästöt yhteensä, järjestöt toteavat tiedotteessaan.

Järjestöt muistuttavat myös, että St1:ltä puuttuvat omaa toimintaa koskevat julkiset päästövähennystavoitteet.

St1:n yhteiskuntasuhdejohtaja Ville Hulkkonen kertoo MarkkinointiUutisille, että St1 tekee Tahdon kanssa yhteistyötä, koska yritys haluaa tukea suomalaista huippu-urheilua. St1 tunnetaan muun muassa pitkäaikaisena Suomen Hiihtoliiton kumppanina.

Hulkkonen sanoo myös, että yhtiö raportoi arvoketjunsa päästöt läpinäkyvästi.

– Olemme vahvasti sitoutuneita pienentämään koko arvoketjumme päästöjä sekä edistämään ja kehittämään rohkeasti skaalautuvia, alaa muuttavia ratkaisuja, joita tarvitsemme niin ilmastonmuutoksen kuin energiakriisin ratkaisemiseksi, Hulkkonen kertoo.

MAINOS

St1:llä ei nähdä yhteistyötä ongelmallisena, sillä yhtiö tekee omien sanojensa mukaan määrätietoisesti töitä energiasiirtymän eteen. 

– Investoimme voimakkaasti uusiutuvan energian tuotantoon Suomessa ja ulkomailla. Esimerkkinä tästä on St1:n jalostamolle Göteborgiin parhaillaan rakennettava biojalostamo, jonka vuotuinen tuotantokapasiteetti on 200 000 tonnia uusiutuvia polttoaineita. Biojalostamon odotetaan aloittavan toimintansa vuonna 2023. Biojalostamolla on tarkoitus tuottaa uusiutuvaa dieseliä ja uusiutuvaa lentopolttoainetta.

– Lisäksi tuotamme jo nyt uusiutuvia polttoaineita tieliikenteeseen, kuten etanolia ja biokaasua jätteistä. Tutkimme myös fossiilisten polttoaineiden korvaamista vähähiilisillä vaihtoehdoilla useissa eri synteettisten polttoaineiden valmistukseen tähtäävissä hankkeissa.

Myöskään Urheilun ja liikunnan kulttuurikeskus Tahdolla ei koeta St1-kumppanuutta ongelmallisena.

– Tahdon kaikkia kumppaneita yhdistää halu tukea suomalaista urheilu- ja liikuntakulttuuria. St1:n ja monien muidenkin yritysten toimintaan liittyy ympäristön näkökulmasta haastavia puolia, eikä urheilu ole tästä mikään irrallinen saareke kumppanuuksien osalta. Menneen talven lumet on ympäristöaiheinen näyttely, jonka toivotaan herättävän monipuolista arvokeskustelua. Kaikki kumppanit ovat olleet yhteistyön alusta asti valmiit avoimeen keskusteluun ympäristönmuutoksesta. Siksi emme koe kumppanuutta St1:n kanssa ongelmallisena, sanoo Tahdon  johtaja Jukka-Pekka Vuori.

Vuori painottaa, että Tahto arvostaa POWin ja Save Pond Hockeyn tekemää työtä ja että järjestöihin on säilynyt hyvä keskusteluyhteys. Hän kehottaakin jokaista tutustumaan näyttelyyn ja muodostamaan oman kantansa.

– Se on kulttuurikeskuksen tehtävä. Haluamme olla yhteiskunnallinen keskustelualusta tässä ilmastokriisissä, joka oleellisesti vaikuttaa urheilukulttuuriin ja sen kehittymiseen.

Syntynyt kohu ei muuta Tahdon toimintaa sponsorimarkkinoilla, jossa se on aiemminkin harkinnut, minkä brändien kanssa yhteistyötä tehdään.

– Olemme kiitollisia suomalaisten yritysten halusta tehdä työtä urheilu- ja liikuntakulttuurin eteen. Olemme viimeisen kahden vuoden aikana luoneet uuden sponsorikategorian, jossa kohtaavat yritysten arvopohjaiset intressit ja Suomen suurimman kansanliikkeen eli urheilun kulttuuriperimä. Totta kai arvioimme jatkossakin sitä, kenen kanssa sopimuksia tehdään. Tärkeintä on löytää yhteiskunnallisesti tärkeitä teemoja, joille yhdessä teemme huomiota.

MAINOS
MAINOS