Kuvittele maailma, jossa ihmiset pyrkivät ymmärtämään erilaisia näkökulmia ja kuuntelemaan toisiaan. He kohtaavat toisensa sellaisina kuin ovat ilman valmiita ennakko-oletuksia. Tämä ei ole utopiaa vaan välttämätöntä, jos haluamme muuttaa maailmaa edes vähän paremmaksi.
Olemme jakautuneet yhä vahvemmin eri leireihin, kun polarisaatio ja vastakkainasettelu ovat vahvistuneet. Yleinen keskustelukulttuuri on ajautunut tunnepitoiseen ääripäiden huuteluun, jonka tavoitteena on saavuttaa pikavoittoja ja huomiota. Ilmiö näkyy iltapäivälehtien kansissa ja johtavien poliitikkojen ulostuloissa. Ääriaatteet ovat puskeneet meitä yhä kauemmas toisistamme. Jos tulee mahdollisuus lyödä vyön alle, se käytetään joka kerta.
Lisääntynyt polarisaatio valuu herkästi myös työelämään.
Sosiaalinen media vie meitä yhä syvemmälle omiin kupliimme, jolloin samankaltainen ajattelu ympärillämme lisääntyy ja muut näkökulmat katoavat. Juuri vaikeina aikoina siltojen polttamisen sijaan meidän tulisi rakentaa niitä. Miten pääsemme takaisin lähemmäs toisiamme?
Lisääntynyt polarisaatio valuu herkästi myös työelämään. Siellä yksiulotteiset näkökulmat näyttäytyvät esimerkiksi tilanteissa, joissa nuoret sukupolvet eivät välttämättä toimi niin kuin on totuttu. Kun vanhempi sukupolvi ei ymmärrä nuorempaa, syyttää se nuorisoa herkästi esimerkiksi laiskuudesta tai motivaation puutteesta. Kyse voi kuitenkin olla arvojen ristiriidasta tai yhteisen päämäärän oikeanlaisesta sanoittamisesta. Ongelmia on vaikea havaita ja tunnistaa, jos niitä katsoo vain omasta perspektiivistä. Tämä on yksi suurimpia haasteita johtajan työssä.
Forbesissa jo vuonna 2021 julkaistun artikkelin mukaan empatia on työelämän tärkein taito.
Ratkaisu tuohon ongelmaan on empatian vahvistaminen. Empatia tarkoittaa sitä, että olet valmis asettumaan toisen asemaan ja aidosti kuuntelemaan toista. Kun epävarma maailma järisyttää perusturvallisuutemme pilareita, kohdatuksi tuleminen on tärkeämpää kuin koskaan aiemmin.
Empatia ei ole työelämässäkään uusi asia. Esimerkiksi Forbesissa jo vuonna 2021 julkaistun artikkelin mukaan empatia on työelämän tärkein taito ja sillä on vaikutuksia muun muassa innovaatiokykyyn, työntekijöiden aloitteellisuuteen sekä pysyvyyteen työpaikalla.
Empatian vahvistaminen ei ole vain johtajan vastuulla. Hyvä johtaja luo ympärilleen empaattisen ilmapiirin. Työyhteisön empatiaa voi lisätä esimerkiksi aktiivisella kommunikaatiolla, avoimuuden lisäämisellä ja erilaisuuden arvostamisella.
Empatia ei ole ainoastaan tärkeä taito johtajalle, vaan se on avain menestyvämpään ja kestävämpään yhteiskuntaan. Haasta itsesi kuuntelemaan, ymmärtämään ja rakentamaan siltoja, sillä silta kerrallaan parannamme työpaikkamme lisäksi koko yhteiskuntaa.
Anttoni Heikura on toiminut monipuolisissa myynnin ja markkinoinnin tehtävissä noin 15 vuoden ajan. Päivätyössään hän vastaa hybridimarkkinointitoimiston henkilöstöstä, työilmapiirin kehittämisestä sekä tiedonhankinnan tiimistä. Kirjoitusten keskiöön hän nostaa uusia kulmia ihmisestä, motivaatiosta, kehittymisestä ja hyvinvoinnista.