Kolumni

Tämän kaiken jokainen markkinoija voisi oppia Warren Buffetilta

12.8.2024 8:18
Antti Kaihlanen
Buffetilainen markkinointi rakentaisi pitkäkestoista ja aitoa brändiä trendihömpötysten ja nopeiden voittojen sijaan, kirjoittaa Antti Kaihlanen.

Warren Buffet on mies, joka tunnetaan eritoten osakesijoittamisen taikurina ja yhtenä maailman rikkaimmista ihmisistä.  Kuvitellaanpa hetki, että hänet palkattaisiin markkinointihommiin. Mitä hän tekisi?

Lähdetään siitä, että Warren Buffet tunnetaan suhteellisen klassisesta ja konservatiivisesta tyylistään. Hän tuskin haksahtaisi trendikkäisiin Tiktok -vaikuttajatansseihin tai vilkkuviin 3D-hologrammimainoksiin.

Vaikka Buffetin kampanjasuunnitelma olisi hyvinkin perinteistä tekemistä, se alkaisi vahvalla pohjatyöllä. Hän tekisi taustatyönsä erittäin perusteellisesti, analysoiden kaiken mahdollisen saatavilla olevan tiedon. Buffetille markkinoinnin ytimessä olisi aina brändin arvojen, position ja pitkän aikavälin strategian ymmärtäminen. Hän luultavasti kysyisi: mitä tässä brändissä on sellaista ja miksi, että se houkuttelee asiakkaita vielä vuosikymmenienkin päästä?

Buffetin kampanjasuunnitelma olisi todennäköisesti harvinaisen selkeä ja suoraviivainen. Se ei sisältäisi kryptisiä sloganeita tai monitulkintaisia brändiviestejä. Näin siltikin, vaikka markkinoitava tuote olisi kuinka monimutkainen tahansa, sillä Buffet on kuuluisa yksinkertaistamaan monimutkaiset asiat helposti ymmärrettäväksi.

Buffet ei kuitenkaan tekisi työtä yksin. Hän keräisi ympärilleen itseään viisaampia tai aiheesta enemmän tietäviä ihmisiä, jotka vetäisivät häntä mukaan oikeaan suuntaan.

Hän ei hakisi markkinoinnilla, kuten ei sijoituksillakaan, nopeita voittoja.

Yksi Buffet-markkinoinnin kulmakivistä olisi rakentaa pitkää suhdetta brändin ja asiakkaan välillä. Hän ei hakisi markkinoinnilla, kuten ei sijoituksillakaan, nopeita voittoja. Pelkän tuote- ja hintapromootion sijaan hän todennäköisesti kertoisi aitoja kertomuksia brändistä, sen arvoista, työntekijöistä ja siitä, miksi markkinoitava tuote on erityinen ja miten se on parantanut jonkun elämää. Buffetilainen markkinointikampanja sisältäisi myös annoksen itseironista huumoria.

Medianeuvotteluissa tai markkinointikumppanien valinnassa hän ei hakisi halvinta hintaa vaan mahdollisimman hyvää arvontuotantoa parhaaseen mahdolliseen hintaan. Hän yrittäisi etsiä markkinointikanavia, jotka ovat hinnoiteltu alle arvon, jota ne tulevat tuottamaan pitkällä aikavälillä.

Buffettilainen kampanja olisi tarkkaan analyysiin ja perusteelliseen suunnitteluun pohjautuvaa markkinointia, joka on yhdistelmä perinteistä viisautta, selkeää viestintää, rehellisyyttä ja ripaus huumoria. Se olisi markkinointia, joka saisi asiakkaat tuntemaan, että he ovat löytäneet jotain aitoa ja arvokasta – juuri sitä, mitä Buffet itsekin aina etsii sijoituskohteissaan.

Monen markkinoijan mielestä buffettilainen kampanja olisi varmasti liian perinteinen, tylsäkin. Se tuskin pokkaisi Effieitä tai leijonia, mutta varmasti loisi arvoa brändille ja sen asiakkaille nyt ja tulevaisuudessakin.

MAINOS

Antti Kaihlanen on toimitusjohtaja ja yrittäjä sekä markkinoinnin ja kasvurahoituksen hybridi, joka haluaa parantaa markkinoinnin ymmärrystä taloudesta ja talouden ymmärrystä markkinoinnista. Kaihlasen kolumnit käsittelevät muun muassa markkinoinnin roolia yrityksen kassavirtojen tekijänä ja markkinointia yrityksen tärkeimpänä kilpailuetuna.

MAINOS