Suomalaiset lukevat hanakasti aikakausmedioita, ja jopa printtimedioiden suosio on pysynyt korkealla. Näin kertoo Mediatutkimus KMT, jossa selvitetään aikakaus- ja sanomalehtien lukijamääriä printissä ja digissä.
Tutkimuksen mukaan yhdeksän kymmenestä suomalaisesta lukee aikakauslehtiä joko digissä tai painettuna, eli yli 15-vuotiaissa on 3,9 miljoonaa aikakauslehtien lukijaa. Edellisessä mittauksessa kokonaismäärä oli 100 000 lukijaa pienempi. Lukijoista jopa 91 prosenttia kuluttaa lehtiä painettuna ja 53 prosenttia digissä.
Tutkimuksessa kokonaistavoittavuus muodostetaan printtilehden keskimääräisen numeron lukijamäärästä, johon lisätään lehden digiyleisö yhden keskimääräisen viikon ajalta. Yksi henkilö lasketaan mukaan kokonaistavoittavuuteen vain kerran riippumatta siitä, lukeeko hän lehteä yhdessä vai usemmassa kanavassa.
Suomen suosituimmat aikakauslehdet ovat tunnetusti asiakasmedioita: luetuin on S-ryhmän julkaisema Yhteishyvä ja toiseksi luetuin Keskon julkaisema Pirkka. Yhteishyvän kokonaistavoittavuus on 2,2 miljoonaa, Pirkan 1,73 miljoonaa.
Kolmanneksi suosituin lehti on Me Naiset, joka on suurin yleisölehti. Lehden kokonaistavoittavuus on 1,34 miljoonaa. Miljoonakerhoon ylsi myös Seiska, joka tavoittaa 1,17 lukijaa.
Yksittäisistä lehtiryhmistä talouden ja yritystoiminnan lehdet pärjäsivät mittauksessa erityisen hyvin. Koko lehtiryhmän tavoittavuus oli 1,19 lukijaa eri kanavissa, mikä on 141 000 lukijaa enemmän kuin edellisenä vuonna. Luvussa ei ole huomioitu Viisas Raha -lehteä, joka on mukana tutkimuksessa ensimmäistä kertaa.
– Talousaiheet kiinnostavat maailmanpoliittisesti epävarmassa tilanteessa niin yksilön kuin yhteiskunnan näkökulmasta. Nyt aikakausmedioissa puhuttavat Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa, energiakriisi ja inflaatio, ja niistä janotaan luotettavaa tietoa, Aikakausmedian tutkimus- ja markkinointipäällikkö Outi Itävuo sanoo tiedotteessa.
Luetuin talouden ja yritystoiminnan lehti on Alma Median Talouselämä, joka tavoittaa 587 000 lukijaa. Segmentin isoin nousija on Tekniikka&Talous 43 prosentin kasvullaan. Lehden kokonaistavoittavuus on 428 000, jolla yltää segmentin kolmanneksi. Toisella sijalla on Taloustaito, joka tavoittaa 457 000 lukijaa.
1. Yhteishyvä 2 200 000
2. Pirkka 1 734 000
3. Me Naiset 1 344 000
4. Seiska 1 169 000
5. Terveydeksi! 845 000
6. Avainapteekit 622 000
7. Talouselämä 587 000
8. Kotiliesi 561 000
9. Anna 497 000
10. Taloustaito 475 000