Suomen menestyneimpiin markkinointitoimistoihin kuuluva TBWA\Helsinki on palkannut kovan luokan designjohtajan, Mikael Kivelän. Head of Design -tittelillä taloon astunut Kivelä tunnetaan lukuisten tunnettujen suomalaisbrändien identiteetin kehittäjänä ja alansa huipputekijänä Suomessa.
Kivelän ura alkoi jo 1990-luvulla, kun hän aloitti teini-ikäisenä työharjoittelun eräässä uusmediatoimistossa. Sillä tiellä hän on edelleen, ja reilut parikymmentä vuotta myöhemmin Kivelä on kerryttänyt kokemusta lukuisista suomalaisista huipputoimistoista – niin työntekijän kuin freelancerin roolissa.
Kivelältä löytyy kokemusta niin pelifirmoista kuin kaikenlaisista markkinointi- ja suunnittelutoimistoista. Työnantajiin ovat lukeutuneet muun muassa mainostoimisto Taivas, muotoilutoimisto Bond Agency ja bränditoimisto SEK. Ennen TBWA:ta hän työskenteli mainos- ja designtoimisto 358:ssa.
Alun perin Kivelä halusi jättäytyi jälleen freelanceriksi, mutta tapaaminen TBWA\Helsingin vastaavan luovan johtajan Jyrki Poutasen kanssa muutti mielen, ja hän päätti liittyä kansainväliseen huippuketjuun.
– En aluksi katsonut TBWA:ta hirveän tosissani, mutta kun tutustuin toimistoon tarkemmin, kiinnostus heräsi, Kivelä myöntää MarkkinointiUutisten haastattelussa.
– Eniten kiinnostusta herätti se, miten asiat tehdään täällä verrattuna muihin toimistoihin, hän jatkaa.
Kivelä puhuu muun muassa TBWA:n ajattelun laadusta ja kunnianhimosta. Hänen mukaansa toimisto ei paini nappulaliigassa tai maakuntasarjassa, vaan globaalissa isojen poikien sarjassa, kun puhutaan tekemisen laadusta.
– TBWA:lla on esimerkiksi jokaisessa työssä vahvasti mukana PR-kulma. Täällä ajatellaan, kiinnostaako jokin asia laajemmin eikä vain asiakkaan sidosryhmiä. Kaikissa projekteissa pitäisi aina ajatella, että kiinnostaako tämä asia vaikkapa New Yorkissa asti. Puhutaan disruptiivisesta ajattelusta, Kivelä avaa.
– Hyvässä leffassakin on aina jokin yllätys tai koukku. Kukaan ei jaksa katsoa ennalta-arvattavaa elokuvaa.
Kivelän saaminen saattaa olla lottovoitto koko TBWA-ketjulle, jolla on toimistoja ympäri maailman. Helsingin-toimistolla on vankka maine ketjun sisällä, ja Suomen päässä ollaan oltu edelläkävijöitä etenkin kokemuksellisuuden luomisessa asiakasyrityksille.
Kivelän palkkaaminen onkin osa TBWA:n suurempaa strategiaa, johon kuuluu kokemuksellisuuden painottaminen. Siitä kertoo muun muassa Ben Williamsin palkkaaminen ketjun Global Chief Creative Experience Officeriksi. R/GA:lta TBWA:lle tullut Williams on mainosmuotoilumaailman supertähtiä.
Kivelä on varma, että hän pystyy kehittämään TBWA\Helsinkiä ja sitä kautta koko ketjua kokemuksellisuuden suhteen.
– Helsingin-toimisto on tehnyt mainonnallaan, viestinnällään ja tarinankerronnallaan itsestään relevantin ketjun sisällä. Toimiston maine on näissä asioissa todella hyvä. Nyt minun tehtävänäni on nostaa designpuoli yhtä maineikkaaksi osaksi.
TBWA\Helsingin Innovation Lab on jo tunnettu yksikkö ketjun sisällä, ja sen kautta on luotu monta innovatiivista designkokonaisuutta, kuten esimerkiksi Fortum Vipu. Kivelän johdolla designpuolen tavoitetaso viety kuitenkin entistä korkeammalle.
Kivelä on tehnyt urallaan paljon töitä tunnettujen suomalaisten brändien parissa, ja kenties parhaiten hänen töistään tunnetaan Finnairin brändi-identiteetin uudistus. Finnair-toimeksianto on myös Kivelälle uran tärkein tapaus.
– Se on kiistattomasti sitä, jos miettii asiaa näkyvyyden kannalta. Se on vanha duuni, mutta samalla se on duuni, joka ei ole vanhentunut kauheasti. Se on poikkeuksellista – jopa itselleni. Siinä otettiin muotoilullisia riskejä, mutta silti identiteetti kantaa itseään vieläkin.
Toinen vahvasti mieleen jäänyt tapaus on ulkoministeriön identiteetin uudistus.
– Siihen olen esteettisesti hyvin tyytyväinen. Iso asia on myös ajattelu uudistuksen takana ja ulkoministeriön kunnianhimo lähteä mukaan tekemään jotain uutta teknologia edellä. Heillä oli onneksi rohkeutta ja resursseja tehdä tällainen uudistus. Siinä identiteetti muuttuu koko ajan digitaalisesti.
Kivelän uralta löytyy laaja joukko onnistuneita töitä, mutta myös epäonnistumisia tarvitaan. Muuten ei voi kehittyä.
– Sanotaan näin, että epäonnistumisia on paljon enemmän kuin onnistumisia, Kivelä naurahtaa.
– Sitten on paljon duuneja, jotka eivät ole millään tavalla merkittäviä, mutta kaikki ovat lopputulokseen tyytyväisiä.
TBWA-ketjun panostus kokemuksellisuuteen ei ole yllättävää. Kilpailu kasvaa alalla kuin alalla, joten erottautuakseen täytyy keksiä koko ajan jotain uutta. Jotain, joka tuo asiakkaille arvoa.
– Designmarkkinointiin investointi on trendi, ja se on ollut sitä jo pidemmän aikaa. Ala kuitenkin kasvaa edelleen, ja yrityksissä panostetaan yhä enenevissä määrin esimerkiksi inhouse-designmarkkinointiin. Kaikessa tässä on kyse asiakkaan kokemuksen parantamisesta.
Pitkän uran tehnyt Kivelä sanoo, että kehitys johtuu etenkin yrityksien tahtotilasta. Ennen tyydyttiin vähään, nyt ei.
– Nykyään meiltä suorastaan vaaditaan uusia asioita, joilla kehitetään kokemusta. Globalisaatio on tehnyt hyvää, sillä yrityksillä on kaikki tieto saatavilla, ja nyt he osaavat vaatia. Muistan, kuinka 2000-luvun alussa oli hankalaa myydä rohkeaa ideaa asiakkaille.
Nyt riittää, kunhan idea on vain tarpeeksi luova ja rohkea. Se sopii Kivelälle, jota edellä mainitut kaksi adjektiivia kuvaavat täydellisesti.