Kahvit meinasivat mennä väärään kurkkuun, kun luin kesälomani jälkeen Roope Salmisesta kertovaa juttua Imagesta. Jokin suomalainen kriisiviestintätoimisto oli neuvonut Salmista, että anteeksi pyytäminen saa ihmisen vaikuttamaan syylliseltä. Erikoinen kommentti, varsinkin annettuna henkilölle, joka oli juuri saanut tuomion pakottamisesta seksuaaliseen tekoon.
Syylliseksi todetun julkisuuden henkilön kannattaa aina pyytää tekoaan anteeksi. Sitä ei kannata tehdä vain viestintäkonsultin neuvosta vaan oman itsensä vuoksi. Salminen tiivistääkin asian hienosti haastattelussa: ”Ja se itsereflektio, johon se tuomio mut pakotti, on lopulta tuonut mun elämään paljon hyvää”.
Salmista neuvoneen viestintätoimiston vinkit vertautuvat puoskareihin, jotka neuvovat syöpäpotilaita pidättäytymään lääketieteellisistä hoidoista.
Salmisen esimerkki osoittaa, että suurelta yleisöltä saa kyllä ymmärrystä ja tukea, kun anteeksipyyntö ja katumus on aitoa. Toivonkin, että meillä viestintätoimistoissa on rohkeutta kannustaa yrityksiä ja ihmisiä pikemminkin avoimuuteen ja virheiden kohtaamiseen kuin salailuun ja peittelyyn.
Salmista neuvoneen viestintätoimiston vinkit vertautuvat puoskareihin, jotka neuvovat syöpäpotilaita pidättäytymään lääketieteellisistä hoidoista ja sen sijaan hoitamaan itseään luontaistuotteilla. Välillä tuntuukin aika irvokkaalta, että meillä lähes kuka tahansa voi julistaa itsensä viestintäkonsultiksi tai viestintätoimistoksi ilman sen kummempaa kokemusta tai auditointia.
Tiedän varsin hyvin, että jokainen konsultti tekee välillä virheitä – en ole itsekään aina onnistunut neuvoissani. Virheiden laatu vaihtelee viestintäalalla, ja varsinaisiksi hoitovirheiksi luokiteltavat tapaukset olisi hyvä saada muiden ammattilaisten tietoon, jotta niistä voidaan oppia.
Kannustan kaikkia viestintätoimistojen asiakkaita terveeseen epäluuloon myös meitä viestintäkonsultteja kohtaan.
Siksi viestinnän ammattilaiset ovat perustaneet viestinnän eettisen neuvottelukunnan (VEN), joka ottaa kantaa eettisiin kysymyksiin, toimii taustayhteisöjensä neuvonantajana sekä edistää hyviä käytäntöjä viestintäalalla.
Kannustankin kaikkia viestintätoimistojen asiakkaita terveeseen epäluuloon myös meitä viestintäkonsultteja kohtaan varsinkin silloin, jos neuvot eivät kohtaa oman etiikan kanssa. Jos koet lisäksi, että saamasi palvelu ei ole viestinnän eettisten ohjeiden mukaista (kannattaa muuten tutustua!), niin asiasta kannattaa olla yhteydessä VENiin.
P.S. Näin lopuksi oikaistakoon vielä yksi ikiaikainen myytti anteeksipyytämisestä ja kriisiviestinnästä. Moni viestintäkonsultti neuvoo edelleen asiakkaita, että kriisin keskellä ei kannata pyytää anteeksi, koska sillä voi olla vaikutusta myöhemmin mahdolliseen oikeudenkäyntiin. Tämä ajatus on rantautunut meille ilmeisesti yhdysvaltalaisista viestintätoimistoista. Suomalaisessa oikeusperinteessä käsittääkseni julkinen anteeksipyyntö ei kuitenkaan vaikuta tuomioihin, vaan oikeudelliset päätökset tehdään meillä näyttöjen perusteella. Pyydä siis rohkeasti anteeksi, jos siihen on syytä.
Toni Perez tarkkailee median ja viestinnän maailmaa erityisesti hyvän elämän näkökulmasta. Viestintätoimiston toimitusjohtajana työskentelevä Toni uskoo, että suomalaisesta ytimekkäästä ja suoraselkäisestä viestinnästä olisi kansainväliseksi vientituotteeksi, kunhan pakkaukseen muistetaan lisätä ripaus tunnetta.