Brändikonsulttiyritys Interbrand listasi sata maailman arvokkainta brändiä. Listan kärjessä ei nähty yllätyksiä. Apple jatkaa arvokkaimpana brändinä takanaan kovimman arvonnousun tehnyt Microsoft sekä viime vuodesta yhden sijan pudonnut Amazon.
Apple onnistui kasvattamaan arvoaan viime vuodesta 18 prosenttia. Interbrandin arvonmittausmenetelmän mukaan Applen brändin arvo on reilu 480 miljardia dollaria. Mittausmenetelmiä on useita erilaisia, ja brändien arvo voi erota merkittävästi laskutavasta riippuen. Arvostetuimpia listauksia tekevät Kantar Group, Interbrand, Brand Finance ja Forbes. Tänä vuonna Applen brändi oli kaikkien listausten kärjessä.
Suurimman arvonnousun Interbrandin listauksessa saavutti listan toisena oleva Microsoft, jonka brändin arvo nousi vuodessa 32 prosenttia. Samaan prosentuaaliseen nousuun ylsi sähköautoja valmistava Tesla ja luksusmuotitalo Chanel.
Sadan arvokkaimman brändin joukkoon nousi tänä vuonna kolme uutta yritystä. Asunnonvuokrauspalvelu Airbnb sijoittui listan sijalle 54, energiajuomavalmistaja Red Bull sijalle 64 ja kiinalainen elektroniikkavalmistaja Xiaomi sijalle 84.
Interbrandin listauksen kärkipäässä ei nähty juuri vaihtuvuutta vuoden takaiseen nähden. Ainoa kärkikymmeniköstä pudonnut brändi on McDonald’s, joka on 11. sijalla tämän vuoden listauksessa. Myös Facebook ja Intel putosivat kaksi sijaa. Kahdenkymmenen arvokkaimman brändin joukkoon ei noussut uusia tulokkaita viime vuoteen verrattuna.
Lähde: Interbrand Best Global Brands 2022