MySpeaker Rhetorich on julkaissut ensimmäisen Nordic Leader Speaker -indeksin. Se laittaa tekoälyn avulla järjestykseen kymmenen pohjoismaisten yritysten johtajaa heidän puhetaitojensa vaikuttavuuden perusteella.
Listan ykkösenä on tanskalaisen Lego Groupin toimitusjohtaja Niels B. Christiansen. Hänen puhetaitonsa saivat korkeimmat pisteet neljässä kuudesta vaikuttavuustekijästä: uskottavuus, miellyttävyys, vakuuttavuus ja autenttisuus.
– On kiinnostavaa nähdä, miten Legon ja Barbien kaltaiset lelubrändit nostavat brändiarvoaan poikkeuksellisella markkinointiviestinnällä ja saavuttavat näin vahvemman aseman yleisönsä mielessä, toteaa kansainvälisesti palkittu brändäys- ja markkinointiasiantuntija, Nitro Groupin luova johtaja Eka Ruola tiedotteessa.
MySpeaker Rhetorichin hallituksen puheenjohtaja ja perustajaosakas André Noël Chaker arvioi, että Christiansen on selvästi vaikuttanut Legon brändin arvoon positiivisesti viestinnällään, vaikka Legon markkina-arvo on pienimmästä päästä kymmenen johtavan pohjoismaisen brändin joukossa.
"Hänen vaikuttavat puhetaitonsa muodostuvat harvinaisesta yhdistelmästä vahvuuksia."
– Hänen vaikuttavat puhetaitonsa muodostuvat harvinaisesta yhdistelmästä vahvuuksia. Jos johtaja koetaan sekä uskottavaksi että miellyttäväksi, hänen vaikuttavuutensa tehtävässään tehostuu huomattavasti, Chaker toteaa.
Toisella sijalla on muotiketju H&M:n toimitusjohtaja Helena Helmersson. Hänen kykynsä tarinallistaa sanomaansa on listan parhaimmasta päästä. Listan kolmanneksi vaikuttavin puhuja on ruotsalaisen teleoperaattoriyhtiö Telian brittiläinen toimitusjohtaja Allison Kirkby. Hänen läsnäolonsa puolestaan oli vaikuttavin analysoiduista johtajista. Muun muassa Kirkbyn katsekontakti ja ilmeet olivat analyysin mukaan erinomaisia.
Nokian toimitusjohtaja Pekka Lundmark on listan ainoa suomalainen sijalla kymmenen. Hänen puheviestinnässään tarinankerronta jää vähäisemmälle, kun taas H&M:n Helmersson ja Telian Kirkby loistavat juuri viestinsä tarinallistamisessa, MySpeaker Rhetorichin tiedotteessa arvioidaan.
– Tarinankerronta on yleensä haastavaa pohjoismaisille teknologiayrityksille. Jokainen listalla oleva on erittäin taitava puhuja ja esiintyjä, mutta on kiinnostavaa huomata, miten kärkisijat menevät leluyhtiölle ja muotiketjulle, ja teknologiayritykset tulevat perässä, pohtii Chaker.
1. Niels B. Christiansen, Lego Groupin toimitusjohtaja
2. Helena Helmersson, H&M:n toimitusjohtaja
3. Allison Kirkby, Telian toimitusjohtaja
4. Anders Opedal, Equinorin toimitusjohtaja
5. Sigve Brekke, Telenorin toimitusjohtaja
6. Daniel Ek, Spotifyn toimitusjohtaja ja perustajaosakas
7. Jesper Brodin, INGKA Holdinging (IKEA) toimitusjohtaja
8. Martin Lundstedt, Volvon toimitusjohtaja
9. Frank Vang-Jensen, Nordean toimitusjohtaja
10. Pekka Lundmark, Nokian toimitusjohtaja